Zoekmachine Optimalisatie: SEO Check voor een Perfect Geoptimaliseerde Pagina. (**2018 Update**)

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie, weet ik zeker dat je wel eens wat over SEO (Search Engine Optimization) hebt gehoord. 

Want hoe stijg je in Google? Dat is vaak de vraag.

Als je op zoek bent naar een aantal praktische tips die je vandaag meteen kan gebruiken, dan ben je op de juiste plaats.

In de onderstaande infographic staan 26 tips die je meteen kunt gebruiken om meer resultaat te krijgen uit de zoekmachines.

Zoekmachine optimalisatie infographic

Onze zoekmachine optimalisatie tips uitgelegd.

Nog voordat jij je kunt verdiepen in onze SEO tips, is het van belang dat de website geschikt is om te stijgen in Google. Daarom eerst 6 tips voor het optimaliseren van je website.

Veilig met HTTPS1: HTTPS is de toekomst

2018 is het jaar van de HTTPS.

Google gaat in hun Chrome update (die in Juli 2018 wordt verwacht), alle websites die nog geen HTTPS gebruiken, bestempelen als ’onveilig’.

Dikke rode letters geven aan dat een website ONVEILIG is.
Hoe zou jij je voelen als je deze website bezoekt?

Onveilig natuurlijk…

Je hoeft dan ook geen professor te zijn om te begrijpen dat de Google rankings hierdoor wordt beïnvloed.

2: De website moet geschikt zijn voor telefoon en tablet

responsive design

Is jouw website nog niet geoptimaliseerd voor de telefoon en tablet? Ga je schamen!

50% van al het zoekverkeer komt via de telefoon en tablet.

Daarom heeft Google sinds 2015 besloten om alle websites die nog niet geschikt zijn voor deze apparaten te straffen voor hun laksheid.

Responsive design is de nieuwe standaard waar Bolderdesign en elk ander internetbureau (mag ik tenminste hopen) gebruik van maakt.

3: Zorg voor een snelle website

Snelheid is een van de belangrijkste factoren op het internet.
Geen bezoeker heeft zin om lang te wachten op een pagina.

Daarom heeft Google van de website snelheid ook een belangrijk stijg factor gemaakt.

De laadtijd van een website moet onder de 2 seconden blijven.

Alles wat hierboven zit zorgt ervoor dat bezoekers afhaken en dit heeft een negatieve invloed op jouw ranking.

Een goede website om de snelheid mee te testen is niet Google pagespeed maar: GTMETRIX

4: Zorg voor een goede leesbaarheid

Met goede leesbaarheid bedoel ik dat jouw site aangenaam is om te lezen voor bezoekers.

Het lettertype leest prettig, heeft goede contrast met de achtergrond en heeft genoeg witte ruimte om zich heen om te 'ademen'.

Als iemand jouw pagina bezoekt en het lettertype is niet goed leesbaar dan zullen zij meteen weer vertrekken.

Controleer dit niet alleen op een computer maar ook op een telefoon of tablet. 

Daarnaast wordt er aangeraden gebruik te maken van rustige kleuren. 

Van felle witte tekst of achtergrond met de kleur wit (#ffffff) kunnen bezoekers, die s'avonds op hun telefoon aan het lezen zijn, pijn in hun ogen krijgen. Dit wil je voorkomen.

Leesbaarheid
Dit wil je toch niet meer, anno 2018.

5: Maximaliseer je CTR (click trough rate)

Click trough rate is een belangrijke peiler voor Google.

Maar wat houdt het precies in?

Elke bericht heeft een titel en een meta description die in de zoekmachine wordt vertoont.

Als je deze zo schrijft dat mensen gemotiveerd worden om je bericht te openen dan stijg je in Google.

Backlinko oprichter Brian Dean legt het voor jou uit.

De test uit de video:

Meerdere onderzoekbureau’s hebben de CTR getest door op een avond aan hun volgers te vragen om te zoeken naar een zoekwoord en te klikken op de site van het onderzoekbureau.

Deze site stond gemiddeld op plaats 8 in Google.

Door alle zoekopdrachten en klikken op de site van het onderzoeksbureau steeg de website binnen 3 uur van positie 8 naar positie 1.

Hoe werkt dit? Hoor ik je denken.

Simpel,

Als 100 mensen zoeken naar bijvoorbeeld: SEO in Amsterdam, en ze slaan allemaal resultaat 1 tot 7 over en bezoeken resultaat 8.

Dan denkt de zoekmachine van Google dat resultaat 8 dus iets heel goed doet. Binnen een aantal uur wordt deze site al beloond.

Wat kan jij hier nu mee?

Zorg voor een pakkende titel en goede meta description en overtuig de mensen van jouw pagina.

Test de clicktroughrate met andere titels/meta descriptions. Zo haal je het maximale uit jouw zoekresultaat.

6: Promoot je eigen content

promoten

Als je alles over wilt laten aan de zoekmachine van Google dan ligt het lot in de handen van iemand anders.

Wat je beter kunt doen is je bericht een zetje geven door het te delen op verschillende sites, social media groepen of misschien wel met adverteren.

Laat Google maar zien dat jij bezoekers kan binden en houden op je website. Dan stijg je vanzelf in de rankings.

SEO optimalisatie voor de Google zoekmachine

7: Start de titel met het zoekwoord

De titel van een bericht is de belangrijkste SEO-factor op een pagina.

Over het algemeen geldt, hoe dichter het zoekwoord aan het begin van de titel staat, hoe meer resultaat het geeft voor de zoekmachines.

Begin dus de titel met het belangrijkste zoekwoord.

8: Gebruik SEO vriendelijke urls

Neil Patel legt uit waarom kortere URL's belangrijk zijn:

Google vindt de eerste 3 à 5 woorden in een URL het belangrijkst. Maak de URL zo kort mogelijk en plaatst jouw zoekwoord erin. 

Voorbeeld:

Vermijd lelijke urls: bolderdesign.nl/8/6/18/category=SEO/p=123
Of hele lange urls: bolderdesign.nl/hoe-werkt-seo-stijg-in-google-met-de-perfect-geoptimaliseerde-pagina-2018

Goed: bolderdesign.nl/zoekmachine-optimalisatie

Kort en bondige URL's vindt Google belangrijk!

9: Voeg extras toe aan de titel

Veel mensen zoeken in de zoekmachines naar bijvoorbeeld:

De beste webdesigner van 2018.

De beste en 2018 zijn in dit geval de extra’s.

Woorden als: tips, checklist, de beste, review, case-study, gids en jaartal worden veel gebruikt in de zoekmachines.

Als je deze woorden toevoegt aan jouw titel dan help je deze mensen om bij jouw uit te komen.

10: Maak van de titel een h1 tag

Een veel voorkomende tip voor het stijgen in Google is gebruik te maken van de juiste 'tags'. 

Tags kunnen verschillen van H1 tot en met H6. Met de H1 tag geef je de titel aan van het bericht.

Aangezien er maar 1 titel is mag er ook maar één H1 tag op een pagina zijn.

Als je gebruik maakt van WordPress dan is dit vaak al geregeld.

Maar controleren is beter dan vertrouwen. Dus...

Hoe doe je dit?

Klik op de website op je rechtermuisknop->paginabron weergeven.

Hierna Control+F en vul je titel in, in het zoekscherm. Staat hiervoor <h1> dan is het goed. Controleer ook meteen of er niet meer h1 tags op de pagina staan.

Een andere mogelijkheid is je website invoeren bij: SEO Analyzer

Dan krijg je een mooi overzicht van al je titels en tags plus nog veel meer informatie over SEO.

SEO-analyse

11: Vermeld het zoekwoord in de eerste alinea

Vermeld jouw belangrijkste zoekwoord altijd in de 1ste 100 a 150 tekens.

Vaak doe je dit al maar vermijdt lange intro’s over de bloementjes en de bijtjes en kom meteen ter zake.

12: Voeg video of fotos toe aan de pagina

Voeg regelmatig foto’s of video’s toe aan jouw pagina.

Het maakt niet alleen de hele pagina aantrekkelijker om te lezen.
Een foto zegt soms ook meer dan duizend woorden.

Daarnaast is het toevoegen van video's goed voor de tijd die een bezoeker op een website blijft.

Hoe meer tijd iemand besteed aan jouw website, hoe meer Google denkt dat hij geholpen is.

Embed daarom ook altijd de video van bijvoorbeeld Youtube in plaats van een link.
Anders ben je de bezoeker kwijt.

Embed-video

Het embedden van een video doe je zo:

1: Zoek de video op in Youtube
2: Klik onder de video op de knop Delen.
3: In het volgende scherm klik je op insluiten
4: Kopier de <iframe> code en plaats hem op je website.

Afbeeldingen en zoekwoorden13: Geef afbeeldingen je zoekwoord mee

Zorg ervoor dat minimaal 1 afbeelding per pagina jouw zoekwoord bevat.

Voorbeeld: SEO-optimalisatie.jpg
Vul ook bij de alt-tekst hetzelfde zoekwoord in.

Zo help je de zoekmachines om erachter te komen waar jouw pagina over gaat.

Daarnaast heb je een grotere kans om bezoekers via de afbeelding zoek functie van Google binnen te krijgen.

14: Optimaliseer afbeeldingen voor website gebruik

Een afbeelding moet niet groter zijn dan nodig.

Het is zonde voor de snelheid van je website als een afbeelding 1920x1080 pixels groot is terwijl hij maar voor een afbeelding van 300x250 pixels wordt gebruikt.

Verklein de afbeeldingen dus met een fotobewerkingsprogramma.

Voor extra ruimtebesparing zonder kwaliteitsverlies upload je afbeeldingen naar https://tinypng.com/. Een gratis service die gemiddeld nog eens 30% per afbeelding aan ruimte bespaart.

Tinypng

15: Geef subtitels een H2 tag

Omdat het verstandig is om maar één H1 tag aanwezig te hebben op een pagina raad ik jou aan om alle subheadings een H2 tag te geven.

Uiteraard wordt een H2 tag meer gewaardeerd door als normale tekst dus gebruik deze H2 tags ook om extra zoekwoorden in te vermelden.

16: Link ook naar andere pagina’s van jouw eigen website

Het linken binnen een website wordt ook zeer gewaardeerd door de zoekmachines.

Heb je in het verleden al goede blogberichten gemaakt over een relevant onderwerp. Vergeet dan niet om de tekst door te linken naar dit onderwerp.

En misschien nog wel belangrijker.

Vergeet oude blogberichten niet bij het voorzien van links naar nieuw geschreven blogberichten. Deze kruisbestuiving werkt erg efficiënt en helpt jouw bezoeker ook om verder te komen.

Goed voorbeeld van deze techniek is de website van Wikipedia waarbij ze heel veel woorden doorlinken naar andere pagina's van Wikipedia.

Neil Patel verteld hoe hij dit doet op zijn website:

17:  Link naar andere webpagina's met relevante onderwerpen

Deze tip klinkt misschien wat raar want je wilt niet dat mensen van jouw eigen pagina af gaan om bij de concurrent te kijken.

Maar het helpt Google wel om een beter beeld te krijgen waarover jouw pagina gaat.

De links moeten wel relevant aan het onderwerp zijn en van goede websites. Want deze helpen jou te stijgen.

18: Voeg lange zoekwoorden toe.

Er is een grote kans dat je dit al automatisch doet als je lange blogberichten schrijft over een onderwerp.

Lange zoekwoorden zijn zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het onderwerp waarover je schrijft.

Hoe vind je die lange gerelateerde zoekwoorden?

Vul jouw zoekwoord in bij Google, scroll naar beneden tot het kopje gerelateerde zoekopdrachten.

gerelateerde zoekopdrachtenAlles wat hierbij vermeld staat is een lang zoekwoord waarvan Google vindt dat ze gerelateerd zijn aan jouw onderwerp.

Google-mijn-bedrijf19: Maak gebruik van plaatsnamen als je lokaal gevonden wilt wordt.

Niet iedereen wil landelijk bekend staan.

Bijvoorbeeld: Een loodgieter uit Amsterdam heeft geen zin om een wc te ontstoppen in Groningen.

Daarom is ook belangrijk om Google duidelijk te maken dat je in een bepaald gebied opereert.

Vermeld dus in je titel, meta description, teksten en afbeeldingen: een stad, gemeente, provincie of gebied waar je graag gevonden wilt worden.

Daarnaast is het belangrijk dat je voor regionale zoekopdrachten een bedrijfsvermelding plaatst in Google.
Zo wordt je lokaal beter gevonden en ben je zichtbaar in Google Maps.

Meld hier je bedrijf bij Google aan.

20: Gebruik je eigen bewoording

Waar ze het vroeger hadden over zoekwoord dichtheid (in elke alinea wel 1 à 2 keer jouw zoekwoord vermelden). Is dit door updates van Google helemaal verdwenen en wordt het zelfs bestraft.

Vertel daarom je bericht in eigen bewoording. Grote kans dat je daarmee meer lange zoekwoorden gebruikt en het hele verhaal in een stuk prettiger te lezen is voor je bezoeker.

Straattaal of al te veel vakjargon wordt ook afgeraden om je bericht voor iedereen toegankelijk te houden.

22: Verleng de tijd van bezoekers op je site

Google houdt van elke bezoeker bij hoelang hij op een website is.

Komt een bezoeker op jouw pagina maar klikt hij meteen weer op de terugknop, dan ziet Google dat als een 'bouncer'.

Als de bounce rate van een site omhoog gaat dan is dat slecht voor je website.

Neil Patel heeft nog een aantal tips om de bounce rate te verlagen:

Als een bezoeker wel lang op jouw pagina blijft, dan denkt Google dat hij gevonden heeft wat hij wilde vinden. En daardoor stijg je in de zoekmachine.

Daarom is het ook zo belangrijk om je bericht aantrekkelijk te maken voor je bezoekers.
Foto's, video's maar ook goede copywriting helpt hierbij.

23: Maak content van goede kwaliteit

Stichting 'open deur' komt even langs. Deze tip heb je waarschijnlijk al zo vaak gehoord.
Maar snap je ook de theorie hierachter? Een kleine opsomming.

Goede kwaliteit betekent:

  • Meer bezoekers
  • Meer terugkerende bezoekers
  • Bezoekers blijven langer op je website
  • Bezoekers raden jouw bericht aan bij andere mensen
  • Bezoekers bewaren jouw pagina als bladwijzer
  • Bezoekers zoeken via de zoekmachine naar jouw website voor meer informatie

En zo kun je nog wel even doorgaan. Met slechte content verspil je alleen maar tijd, goede content kost veel tijd maar helpt je verder.

Voorbeeld: Deze blogpost met infographic heeft meer als 72 uur geduurd om samen te stellen, maar dat jij dit nu leest is al een teken dat ik iets goed heb gedaan.

24: Gebruik social media sharing buttons

Share buttons helpen niet direct bij een stijging in Google, maar het helpt wel om jouw bericht te promoten.

Hoe meer mensen jouw bericht lezen en waardevol vinden hoe beter dat is voor Google.

Ook wordt de kans groter dat er iemand naar jouw bericht linkt op zijn website.

25: Maak lange blog berichten

Blog berichten die langer zijn dan 2000 woorden hebben een grotere kans om hoog in Google te komen.

SerpIQ heeft de proef op de som genomen en heeft 20.000 zoekwoorden onderzocht. Conclusie was dat de top 10 in Google vaak berichten waren met meer dan 2000 woorden.  Searchengineland.com heeft hier een mooi blog bericht over geschreven. 

Een bericht met het minimaal aantal van 300 woorden heeft deze dagen gewoon geen kans meer om hoog in Google te komen.

Ook zijn lange blogberichten vaker voorzien van lange zoekwoorden waardoor je via de zoekwoorden ook weer bezoekers krijgt. 

26: Moedig reacties aan op je blog

Google heeft toegegeven dat een bloeiende community veel kan toevoegen aan een stijging in de zoekmachine.

Maar dit is ook logisch.

Een voorbeeld: 

Een bezoeker heeft een vraag naar aanleiding van jouw lange blogbericht. Jij beantwoord zijn vraag en de bezoeker is geholpen. Dit zijn interacties die Google beloond omdat de bezoeker krijgt wat hij wilt.

Moedig mensen dus altijd aan om een reactie achter te laten. Al is het maar om feedback te krijgen over wat ze van jouw informatie vinden.

En nu ben jij aan de beurt!

Gebruik je veel van deze SEO tips al?
Zijn er tips waar je wat  van hebt geleerd?
En ga je deze tips meteen gebruiken?

Ik wil het graag van jou horen.

Laat een reactie achter en uiteraard wordt een like/share gewaardeerd.

Remco1

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Neem vandaag contact op voor een vrijblijvende offerte!

Laat een reactie achter