Hoe krijg je resultaat met je portfolio website

10 tips voor een betere return on investment

Portfolio website resultaat is voor veel mensen een lastig onderwerp. Want je hebt veel tijd en geld geïnvesteerd om je portfolio website te maken. Nu wil je graag dat deze investering wordt terugverdiend, toch?

Als creatief persoon ben je vaak in staat om geweldige dingen te maken. Maar ben je ook zo creatief als het gaat om het binnen halen van klanten? Moeilijk… Daarom zet ik aantal manieren op een rij om je portfolio site onder de aandacht te krijgen om te zorgen voor een beter resultaat. Voor sommigen zitten er wellicht wat open deuren tussen, maar ik heb ook een aantal minder bekende technieken onderzocht die ook voor resultaat kunnen zorgen.

SEO van je portfolio website

Eén van de bekendste technieken om te scoren met je portfolio website is SEO. Voor de mensen die niet weten wat SEO (Search Engine Optimalisation) inhoud, hier een korte uitleg. Bij SEO gebruik je de zoekmachine om bezoekers naar je website te krijgen, om op die manier zo goed mogelijk te worden gevonden op bepaalde zoektermen. In mijn blog over zoekmachine optimalisatie leg ik de SEO van een pagina helemaal uit.

SEO is een langzame methode maar kan erg waardevol zijn als je de hoogste posities bereikt op zoekwoorden die veel bezoekers opleveren. Het is dus een interessante optie om te overwegen, alleen vergt deze tactiek veel inzet, tijd en kennis van jouw branche. Voor een portfolio website is dit wellicht teveel gevraagd, want je wilt in je portfolio veel van je werk laten zien terwijl een goede SEO ranking louter wordt verkregen uit teksten.

Portfolio-voor-meer-resultaat
Remco1

Portfolio website laten maken?

Neem vandaag contact op voor een vrijblijvende offerte!

Je portfolio delen op Social media

Tip 2 is vandaag de dag niet meer weg te denken want social media is erg belangrijk geworden. Maar om toch een andere invalshoek te kiezen heb ik wel een bruikbare tip.

Facebook, Instagram, LinkedIn etc. zijn onmisbaar maar wellicht zijn er voor jouw business meerdere social media platformen waar je gebruik van kunt maken. Als web- en logodesigner zit ik bijvoorbeeld op Dribbble en Behance. Twee social media platformen die minder bekend zijn, maar waar veel werkgevers op zoeken naar grafisch talent. Fotografen kunnen hun foto’s weer delen via unsplash, 500px of pexels voor extra bereik. Zo zijn er wellicht in jouw branche ook wel handige social media platformen, waar ik niets vanaf weet.

Wat ik nog wel als tip wil meegeven betreffende social media is: doe het goed of doe het niet. Eén keer per week iets plaatsen, daar zal je niet snel beter van worden. Probeer je te onderscheiden van de rest en plaats unieke content. Dan heb je de beste kans om een grotere community met volgers op te bouwen.

Portfolio-website-delen-op-social-media

Zoek op vacaturesites naar een opdracht en deel jouw portfolio website

Een tip waar je wellicht niet op zit te wachten is om te gaan solliciteren. Maar voordat je deze pagina weg klikt; dat hoef je niet te doen. Maar bedenk het volgende: bedrijven die een vacature plaatsen zijn op zoek naar iemand die ze kan helpen met een probleem. Als jij dit probleem met jouw werk kan oplossen, zonder dat ze jou daarvoor hoeven aan te nemen, dan ben je wellicht een optie. Zolang je maar goed kan onderbouwen waarom ze jou zouden moeten inhuren, in plaats van iemand fulltime aannemen, heb je een goede kans om werk te krijgen via een vacaturesite. Het enige wat je deze mensen zou kunnen sturen is het volgende:

Beste …

Ik zag op [vacaturesite] dat u een vacature heeft open staan voor [functie].
Ik zou dit werk kunnen uitvoeren zonder dat u daarvoor iemand hoeft aan te nemen.
U kunt mijn portfolio vinden op [portfolio website].

Ik hoor graag wat u hiervan vindt.

MVG ….

Op deze manier wordt je portfolio bekeken door mensen die ook daadwerkelijk het werk verdelen. Bij interesse zullen ze de invulling van de vacature wellicht heroverwegen en jou het werk gunnen.

Email jouw portfolio naar mogelijke geïnteresseerde bedrijven

Eén van de meest simpele, maar nog steeds effectieve, methodes is jezelf aanbieden aan mogelijk geïnteresseerde bedrijven. Jij weet vast wel welke bedrijven jouw diensten kunnen gebruiken, toch? Heb je wel eens overwogen om ze gewoon te benaderen? Een email is binnen een aantal minuten gestuurd en wordt in de meeste gevallen geopend en gelezen, zolang je maar uniek bent.

Een email die je naar honderden bedrijven stuurt vinden mensen niet interessant. Maar als jij elk bedrijf benaderd op je eigen persoonlijke manier, en écht de moeite neemt om te laten zien hoe jij meerwaarde kan toevoegen, dan heb je kans dat mensen naar jou gaan luisteren.

Krijg je geen bericht terug van een bedrijf laat het er dan niet bij zitten. Je hebt veel moeite gedaan om een persoonlijke email te sturen waarin jij jezelf en je portfolio aanprijst. Dan is het wel zo netjes om een antwoord te krijgen. Want nee is ook een antwoord vind ik altijd zelf. Heeft een bedrijf niets van zich laten horen? Bel dan en vraag wat ze van jouw portfolio vonden. Deze informatie kan je tenslotte weer gebruiken om jezelf beter te presenteren.

TIP: plaats je portfolio website aan de onderkant van de email, zodat mensen de kans krijgen om jouw site te bezoeken.

email-jouw-portfolio

Adverteren via Google of social media

Een optie die niet heel populair is, maar wel rendabel kan zijn, is het ouderwetse adverteren. Dan bedoel ik in dit geval wel online adverteren, dus niet in een krant of tijdschrift. Waarom? Online kun je resultaten bijhouden en zien of je advertentiecampagne rendabel is. En dat is erg belangrijk. Want adverteren is alleen leuk als je 100 euro investeert en 200 euro terug krijgt.

Het voordeel van een online advertentiecampagne is dat je heel gericht kunt adverteren gericht op mensen die op zoek zijn naar jouw portfolio, ook al weten ze dat zelf vaak nog niet. Wanneer je een goede advertentiecampagne opzet dan kun je alles bijhouden wat noodzakelijk is. Op welke stap stopt het grootste percentage, hoelang blijven ze gemiddeld op jouw portfolio website, wat is de doorklikratio van de advertentie etc. Op die manier wordt een advertentie niet gokken op resultaat maar is het een proces waarbij je elke stap kunt optimaliseren. Als je eenmaal een proces hebt wat goed loopt kun je de inzet verhogen. 100 euro wordt 200 euro en 1000 euro wordt 2000 euro.

Doe mee aan een wedstrijd

Veel branches hebben hun eigen populariteitsprijzen. Een uitstekende manier om op te vallen met jouw portfolio website en om een prijs binnen te slepen. Want een award-winning designer klinkt toch beter als een grafisch designer. Deze wedstrijden krijgen vaak veel bezoekers en hebben een groot bereik. Ideaal dus om je werk te tonen. Een aantal wedstrijden die ik in mijn eigen branche ken zijn:

awwwards - Dagelijkse/ maandelijkse en jaarlijkse prijs voor websites
My Logo Wave -  Een wedstrijd voor logo designers
Fotyawards -  Freelancer of the year wedstrijd in Nederland

Waarschijnlijk zijn er in jouw branche ook wel wedstrijden te vinden, nationaal of internationaal. Stuur je portfolio website in en promoot jezelf voor een goed resultaat.

Portfolio-website-awards

Laat jouw portfolio website zien aan influencers

Elke branche heeft wel een influencer, iemand met veel aanzien, connecties en volgers. Het bereik van deze mensen is vaak vele malen groter dan dat van jou. Door je portfolio website door hem of haar te laten beoordelen, vergt moed maar kan je veel opleveren. Ervan uitgaande dat hij/zij jouw werk niet met de grond gelijk maakt, kan het eigenlijk alleen maar positief uitpakken. Het hoeft namelijk niet perfect te zijn. Als er maar potentie is. Want daar kijken bedrijven naar.

De influencer kan jouw portfolio doorsturen naar mensen waarvan hij denkt dat ze jou nodig hebben. Of als hij een groot bereik heeft kan hij jou een platform geven om jouw portfolio te tonen. Uiteraard is het lastig om deze mensen te overtuigen. Maar wie niet waagt wie niet wint. Als je blijft volhouden zal hij je uiteindelijk wellicht de kans geven.

Je portfolio website bespreken met een influencer kan jou een enorme boost geven.

Je portfolio website laten beoordelen door een influencer kan jouw bedrijf een enorme boost geven. 

Deel je kennis over een onderwerp gerelateerd aan jouw portfolio website wat veel bezoekers krijgt

Is er een hot item in jouw branche? Bijvoorbeeld een uniek design, een oerlelijk kunstwerk of een evenement dat veel aandacht krijgt? Misschien is dit voor jou wel de ideale manier om mee te liften op deze aandachtsgolf.

Zo heeft bijvoorbeeld Aaron Draplin (een wereldberoemde logo designer) in de tijd van George Bush en the war against Saddam Hoessein, anti oorlog badges gemaakt wat hem heel veel (politieke) aandacht gaf.

Maar je kunt ook een video maken over een onderwerp in jouw branche waarin je jouw licht laat schijnen over het onderwerp. Bijvoorbeeld in deze video over (sorry alweer een logo) het nieuwe formule 1 logo.

Een ander voorbeeld wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld deze blogpost. Ik vertel hier over een aantal manieren hoe jij met je portfolio website meer resultaat kunt halen. Dit doe ik natuurlijk niet omdat ik zomaar een onderwerp pak en het leuk vindt om het hier over te hebben. Ik heb van tevoren ook uitgezocht dat dit een populair onderwerp is om mee te stijgen in Google.

Zo heb je allerlei manieren om over een onderwerp in jouw branche van je te laten horen. Doe je dit vaak en gaat één van je stukjes content viral, dan zul je zien dat jouw portfolio website enorm veel resultaat zal opleveren.

Deel je portfolio tijdens het netwerken

Netwerken is niet dood, het leeft misschien wel meer dan het ooit gedaan heeft. Want met netwerken bedoel ik niet alleen netwerkevents, maar ook netwerken op online forums, in Facebook- en LinkedIn groepen en op websites etc. Netwerken is tegenwoordig meer verschoven van het borreltje in een cafe naar online. Het loont om je daarin te mengen. Deel je kennis, help andere mensen zonder er iets voor terug te moeten hebben en vertel vooral wie je bent en wat je doet. Hoe meer mensen weten van jouw bestaan, hoe meer mensen er geïnteresseerd zullen zijn in jouw portfolio.

Daarnaast zijn er nog steeds netwerkevents die heel succesvol kunnen zijn. Ik ken tal van mensen die zich hebben aangesloten bij een lokale BNI groep wat voor veel werk heeft gezocht. Eén tip voor als je naar een netwerkvent gaat: ga er heen met het idee dat je een leuke avond gaat hebben en je geïnteresseerd bent in andere bedrijven. Probeer niet alleen maar je visitekaartje uit te delen want daar heb je uiteindelijk niets aan. Ga met mensen in gesprek en wees oprecht geïnteresseerd. Wellicht is het een goed idee om je portfolio (ditmaal gedrukt) mee te nemen.

Vraag jezelf af hoe mensen jouw portfolio website kunnen vinden

Alle tips die ik hierboven heb vermeld hebben allemaal hetzelfde uitgangspunt: Hoe kunnen mensen jou of jouw portfolio website vinden? Als je daar zelf al geen antwoord op hebt dan is het vrij logisch dat jouw potentiële klant jou ook niet weet te vinden.  Zoek dus voor jezelf uit hoe jij wilt dat mensen jou kunnen bereiken. En zet hier vol op in.

-Wil je bovenaan staan in Google? Top… vind dan zoekwoorden met veel bezoekers in jouw branche en start met bloggen om je portfolio website hoger te krijgen. 

-Wil je dat mensen jouw werk herkennen? Super… Deel je portfolio op elke mogelijke plek op bijvoorbeeld social media en probeer influencers om jouw portfolio website te reviewen. 

-Wil je mensen mondeling overtuigen? Ook goed, ga naar netwerkevents en laat jezelf zien. Wil je gewoon werken in plaats van je nek uit te steken? Vraag via vacaturewebsites of bedrijven jou in willen huren in plaats van iemand aan te nemen. Etcetera.

Denk bij jezelf 'hoe kunnen klanten mij vinden' en probeer hen zo goed mogelijk te helpen om bij jou of jouw portfolio website uit te komen.

Hoe zorg jij ervoor dat de juiste mensen jouw portfolio website zien? Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Hoe-bereiken-mensen-jouw-portfolio-website

Laat een reactie achter