Portfolio website maken

Portfolio website maken

Hoe maak je een killer portfolio waarmee je iedereen verbluft

19 tips en voorbeelden voor de beste online portfolio

Jij maakt graag mooie, functionele, verrassende, aparte, unieke, veelzeggende, creatieve, grafische, originele, artistieke, vindingrijke en verfrissende dingen. En dit wil je online laten zien door een verbluffende portfolio website te maken. Maar hoe doe je dit op de beste en juiste manier? Bolderdesign is gespecialiseerd in portfolio website maken. Na het lezen van deze blog kun je meteen aan de slag met het maken van een 'killer' portfolio!

Wat is een portfolio

Wikipedia: Een portfolio, van het Latijnse portare (dragen) en folium (vel papier), is in het algemeen een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een persoon of organisatie.

Een portfolio wordt vaak gebruikt om iemand anders te overtuigen van jouw werk. Vroeger was dit vaak een dikke multomap met daarin foto’s of tekeningen maar tegenwoordig is een portfolio website hier uitermate geschikt voor.

Met een goede portfolio kun jij je onderscheiden van eventuele  concurrentie. Daarom is niet alleen je eigen werk belangrijk maar ook hoe, en in welke vorm, je dit aanbiedt aan de klant.

Hoe maak je een goede portfolio website?

Jouw portfolio wordt het middelpunt van je website. En voor een simpele portfolio website hoef je alleen maar een aantal grote foto’s te plakken op een pagina…Toch? Ja en nee.  Tuurlijk kun je een aantal foto’s plakken op een website en daarmee denken dat het klaar is. Maar jij wilt je klant toch overtuigen? Jij wilt toch een nieuwe opdracht binnen halen? Neem daarom de tijd en creëer een echt goede portfolio. Hoe? Lees hieronder de 19 tips van Bolder Design.

Remco1

Portfolio website laten maken?

Bolderdesign is een portfolio specialist.
Neem vandaag contact op voor een vrijblijvende offerte!

19 tips voor het maken van een goede portfolio website.

1: Zorg voor het juiste platform.

Een website is belangrijk dat weten we allemaal. Maar hoe kies je het juiste platform om een killer portfolio af te leveren.

Met sites als Jimdo, Wix of Weebly kan bijna iedereen een website maken. Maar voor mijn eigen bedrijf zou ik hier zelf nooit voor kiezen. Je bent namelijk zelf geen eigenaar van de website. Stel nou dat een van deze bedrijven morgen failliet gaat? Dan ben jij je website en portfolio kwijt.

Social media is hetzelfde verhaal. Instagram, Pinterest en Facebook zijn enorm populair en je moet ze ook zeker gebruiken om jouw werk te laten zien. Maar vertrouw er niet voor de volle 100% op.

Een eigen website gebouwd met HTML of een CMS als bijvoorbeeld WordPress raad ik zeker aan.

Wellicht overbodig om te benoemen maar zorg voor een systeem dat geschikt is voor mobiel gebruik. Je kunt zelf waarschijnlijk niet zonder telefoon en jouw bezoekers waarschijnlijk ook niet. Zorg dus dat je portfolio geschikt is voor mobiele apparaten.

Themeisle.com heeft een gemakkelijke en duidelijke uitleg hoe je met wordpress een portfolio website maakt. (klik op de afbeelding voor de link)

2: Denk goed na wat je wilt laten zien

Veel bedrijven zetten al hun werk online, omdat ze denken dat alles wat zij maken op hun portfolio website moet komen. Ik ben het hier niet mee eens. Je moet juist alleen de werken tonen waar je trots op bent; waaraan je regelmatig terugdenkt.

Bezoekers hebben op het internet maar een korte aandachtsspanne. Je moet hen dus binnen een 'split-second' overtuigen van je werk. Zo niet dan zijn ze weg. Het heeft dus geen zin om honderden projecten online te plaatsen want niemand die ze allemaal bekijkt.

Ga dus door al je werk heen en sluit uit waar je niet trots op bent of waarvan je denkt dat het niet je beste werk is. Houd alleen de topstukken over en plaats die online.

Portfolio-uitzoeken

3: Laat je meest unieke, creatieve en uiteenlopende werken zien

Omdat je maar kort de tijd krijgt om een bezoeker te overtuigen wil je hem of haar je meest creatieve en unieke werken laten zien. Waarschijnlijk zijn dit ook de werken waar je het meest trots op bent. Laat dus zien waartoe je in staat bent en varieer met je projecten. Toon verschillende soorten opdrachten en vertel hierbij wat jouw aandeel is geweest en hoe je het werk hebt opgebouwd. Ga breed en diep. Breed qua verschillende opdrachten en diep per opdracht. Zo overtuig je jouw bezoeker.

Chris Do van The Futur legt in onderstaande video uit hoe hij zijn eerste portofolio samenstelde en ervoor zorgde dat hij de opdracht kreeg.

4: Bepaal hoeveel portfolio stukken je wilt tonen

Zoals ik al benoemde willen sommige bedrijven alles tonen wat ze hebben gemaakt. Ik raad je echter aan om je portfolio niet groter te maken dan 12 tot max. 20 verschillende projecten. Als je meer projecten wilt tonen dan zitten daar ongetwijfeld werken bij die de bezoeker minder aanspreken; je wilt niet dat hij gaat twijfelen.

5: Zorg voor de juiste lay-out

Om je werk op de beste manier te tonen is de juiste lay-out belangrijk. De laatste jaren is de media-grid erg populair maar vaak kun je deze beelden niet ondersteunen met teksten.

Ook portfolio websites met een ‘broken grid’ lay-out zijn de laatste jaren in trek. Hiermee probeer je de standaard lay-out te vermijden en ga je juist voor een look met afwisselende en overlappende foto’s en teksten.

Layout-bepalen

6: Hoge resolutie

Uiteraard wil je dat jouw werken in volle glorie bekeken kunnen worden. Foto’s van hoge resolutie zijn daarom een must.

Maar als je mijn eerdere blogberichten hebt gelezen, dan is de snelheid van een webpagina ook een belangrijke factor op het internet. Foto's van hoge resolutie zijn zwaarder om te laden en verlagen de snelheid van je website. Probeer dus een goede balans te vinden tussen resolutie en snelheid. Voor snelheid geldt maximaal 2 seconden laadtijd.

Als je een goede ontwikkelaar hebt kun je hem ook vragen naar lazy loading. Dit houdt in dat de pagina niet in één keer wordt geladen maar alleen het gedeelte dat in beeld is. Zo kun je beelden van hogere resolutie plaatsen zonder dat de snelheid van de pagina eronder lijdt.

Hoe maak je jouw unieke portfolio nog beter?

7: Creëer een flow tussen je werken

Je kunt jouw werken op meerdere manieren tonen. Bijvoorbeeld van oud naar jong of van groot naar klein. Maar is dit ook de optimale manier om jouw werken soepeler op een scherm te tonen?

Je kunt bijvoorbeeld rekening houden met sterke rechte of diagonale lijnen in jouw werken zodat het oog natuurlijk wordt gestuurd naar het volgende werk. Ook kun je kijken naar kleuren die goed met elkaar samen gaan of elkaar versterken.

Denk bij het samenstellen van jouw portfolio website aan het volgende: wanneer je jouw portfolio bekijkt door de ogen van een bezoeker, springen jouw ogen dan van links naar rechts of is er een mogelijkheid om de ogen rustiger te sturen?

<a href="https://www.nolbert.com ">Pawel Nortbert portfolio</a> heeft een prachtige flow.
Pawel Nortbert portfolio heeft een prachtige flow.

8: Maak je werk interessant

Heb je als fotograaf alleen je foto, of als grafisch designer alleen het bestand en geen beeld van het eindresultaat bij een klant? Maak dan je eigen toepassingen voor jouw werk. Er zijn online vele websites te vinden waar je gratis mockups kunt downloaden van bijvoorbeeld een koffiemok of een poster aan de muur. Plaats jouw werk in de mockup en laat een mogelijk eindresultaat zien op je portfolio website. Zo word je werk meer tastbaar voor de bezoeker van jouw portfolio.

Mockupworld.co heeft duizenden gratis mockups om te bewerken en portfolio interessant te maken.

Mockups-voor-je-online-portfolio

9: Ga dieper in op je projecten.

Zoals ik al eerder zei: ga breed en ga diep. Laat zoveel mogelijk verschillende opdrachten zien, maar diep die opdrachten wel uit. Veel opdrachten zullen voor zichzelf spreken maar soms zijn er ook projecten waar je net even wat meer informatie voor nodig hebt om het te snappen.  Vertel je eigen verhaal bij het project en hoe je tot het eindresultaat bent gekomen. Laat je denkwijze zien zodat bezoekers jouw gedachtengang snappen.

10: Wat zijn de resultaten

Om per project nog dieper te gaan kun je resultaten toevoegen.  Niet alleen het eindresultaat maar ook hoe je jouw klant hebt kunnen helpen. Is er meer winst behaald, zijn ze blij met jouw ontwerp, herkennen mensen wat je hebt gemaakt of is er een statistiek die het verschil van voor en na duidelijk laat zien?

11: Voeg testimonials toe van jouw klanten

Dit is misschien wel één van de belangrijkste punten van een portfolio. Toon wat jouw klanten vonden van je werk.Vonden ze je werkwijze prettig of zijn ze zeer tevreden over eindresultaat? Vraag al je klanten om feedback en verwerk dit in je website. Misschien was jouw werk wel zo opvallend dat de krant er een stukje over heeft geschreven of wellicht sta je in een tijdschrift. Het zou zonde zijn als je deze informatie niet plaats bij het project.

12: Laat het design proces zien.

In veel gevallen maak je meerdere ontwerpen voor een klant. Mogelijk vinden je klanten sommige ontwerpen niet mooi of passend, maar dat wil niet zeggen dat jij ze niet in jouw portfolio mag tonen. 

Jouw website bezoekers kunnen deze ontwerpen misschien wél waarderen en dus ben je gek als je deze werken niet in je portfolio opneemt.

Show je sketches, woordenspin, materiaalkeuze, mockups, maquette, 3D-model, kleurencirkel en alles wat bij het portfolio werk hoort. Niet als portfoliostuk, maar wel ter ondersteuning van je werk.

13: Ga dichterbij met een close-up

Natuurlijk willen jouw bezoekers je hele werk zien maar ze kunnen onmogelijk alles zien op één overall foto. Ondersteun je werk daarom met beelden van dichtbij zodat ook alle kleine details zichtbaar zijn. Vaak maken deze het werk zoveel mooier; het is zonde om dit niet te laten zien.

14: Animeer je werk voor een extra look

Bewegende beelden worden steeds vaker gebruikt op het internet. Wanneer je werk hiervoor geschikt is kan dit een mooie afwisseling zijn voor je portfolio. Video’s van je werk zijn uiteraard ook belangrijk. Zo kan een bezoeker je werk in korte tijd vanuit meerdere hoeken bekijken en zien of jouw ontwerp werkt in de omgeving waarin het wordt gebruikt.

15: Concepten zijn ook goed

Wanneer je nog geen betaalde werken hebt, hoeft dit niet per definitie nadelig te zijn voor je portfolio.  Een bezoeker beoordeelt jou portfolio namelijk op potentie, niet op of het werk ook daadwerkelijk voor een klant is.

Veel mensen denken dat zij minder kans maken met hun portfolio omdat er nog geen betaalde opdrachten zijn geweest. Maar uiteindelijk maakt het een klant niet uit of je honderd jaar ervaring hebt of je net van school komt. Als jouw werk goed is dan maakt het hen niet meer uit wie je bent; als je de klus maar kunt klaren.

sadperson

Online Portfolio basics

16: Lettertypes

Als je jouw portfolio website wilt ondersteunen met teksten (wat ik aanraad voor de vindbaarheid in Google) dan is het gebruik van het juiste lettertype ook belangrijk. Kies een lettertype wat goed bij jouw werk past en dit ondersteund. Ik zou geen opvallend lettertype kiezen want dan wordt de aandacht van jouw portfoliowerk afgehaald.

Goede maar simpele lettertypes online zijn bijvoorbeeld: Open Sans, Montserrat, Futura, Georgia, Helvetica Neue, Avenir of Garamond.

17: Maak gebruik van de juiste bestandsnamen

Omdat je in je portfolio veel gebruik maakt van beelden, wil Google graag weten waar die afbeeldingen over gaan. In plaats van ze naamloos01 te noemen kun je het desbetreffende beeld beter de naam van het project geven. Dit ziet er professioneler uit wanneer personen jouw portfolio vinden en jouw werk willen opslaan. Daarnaast herinnert het hen ook aan de maker en dat het dus uit jouw portfolio komt.

18: Deel je portfolio website met bekenden

Feedback van mensen die je vertrouwt is altijd belangrijk. Als jouw portfolio website bijna klaar is om online te gaan laat hem dan aan meerdere mensen zien. Het liefst mensen die ook in de wereld zitten waar jij je in bevindt. Ouders, partners of andere naasten zeggen ongetwijfeld dat zij het mooi vinden. Juist de tips om jouw portfolio beter en mooier te maken; daar heb je wat aan.

19: Deel je portfolio op social media

Nadat je tevreden bent met je portfolio website, is het tijd om jouw werk zoveel mogelijk te 'showen'.
Op website’s als behance, dribble, awwwards of andere sites in jouw vakgebied zitten veel mensen uit dezelfde branche die graag ongegeneerd positieve kritiek uiten op je werk. Jouw werk wordt dan niet alleen veel gezien maar wordt ook beter van meerdere meningen over jouw werk.

Uitstekende portfolio voorbeelden

Kennethstamp.com

Deze fotograaf uit Noord-Holland laat op zijn website zijn unieke stijl zien.

Hij maak optimaal gebruik van het Grid systeem waardoor je elke keer als je de pagina laadt andere foto's uit zijn portfolio ziet.

De website is simpel maar doet precies wat waar hij voor bedoeld is. Zijn werk in optima forma laten zien.

Bint.nl

Dit architectenbureau uit Den Haag verdient de aandacht omdat zij hun projecten optimaal laten zien op hun portfolio website.

Per project laten zij veel grote foto's, video's over het project, schetsen en ontwerpen en een duidelijke uitwerking van het idee zien. 

Justinmaller.com

Deze internationale artiest maakt zeer artistieke en kleurrijke werken. Daarom heeft hij besloten om zijn werk voor zich te laten spreken en zo weinig mogelijk poespas toe te voegen. 

In zijn verschillende categorieen plaats hij zijn werken die relevant zijn aan de categorie. En meer als dat heeft hij niet nodig. Zijn werk hoeft niet verder uitgediept te worden want zijn stijl is kenmerkend.

Op de pagina: De beste portfolio websites voorbeelden van 2018 laat ik nog meer sites zien met een uitstekende en onderscheidende portfolio.

Heb je iets van dit bericht opgestoken?

Laat het mij weten in een reactie en mocht je tips willen voor jouw portfolio website dan kan je die altijd aan mij stellen.

Laat een reactie achter