fbpx

Hoe krijgen bedrijven in de bouwsector meer klanten via hun site.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Het is nog maar enkele jaren geleden dat de bouwsector het zwaar te verduren had. Na het dieptepunt van de crisis in 2013, weten bouwbedrijven de weg naar boven weer te vinden. En hoe. De bouwsector groeit hard, in alle opzichten. Woonwijken worden uit de grond gestampt, kantoorpanden geherstructureerd en wegen aangelegd. In 2018 behaalde de bouwsector de hoogste omzet sinds 13 jaar. Met een groei van meer dan 10 procent overtrof het zelfs topjaar 2008.

Deze bloeiende periode zorgt naast groeiende omzetten, ook voor fors toenemende concurrentie binnen de sector. Als bedrijf in de bouwsector is het daarom steeds belangrijker geworden om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor je online aanwezigheid. Of je nou werkt als aannemer, architect, vastgoedbeheerder of bouwbedrijf, het is voor alle bedrijven in de bouwsector van belang dat je meegaat in de digitale revolutie. Deze online aanwezigheid kan het best gerealiseerd worden door in te zetten op het optimaliseren van je website.

Het is voor bedrijven in de bouwsector belangrijk dat klanten je online, op je eigen website, kunnen vinden. Als je geen website hebt, loop je grote kansen voor je bedrijf mis. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor dat bedrijven helemaal geen website hebben, maar enkel het hebben van een website is in dit digitale tijdperk onvoldoende. Om de concurrentie te overtreffen moet je je website naar een 2.0 versie tillen. De website van nu en de toekomst is meer dan alleen een online brochure; het kan gezien worden als middel om leads te genereren. De kracht van een website ligt in de mogelijkheid om met je klanten te communiceren. Wat een goede website is, is uiteraard subjectief. Als specialist in de bouwsector op het gebied van webdesign en online marketing, zijn wij van Bolder Design er wel van overtuigd dat een aantal onderdelen niet mag ontbreken op een goede website in de bouwsector. Deze onderdelen worden door bedrijven in de bouwsector vaak nog onvoldoende benut. Laten we snel kijken naar de elementen die jou helpen om je website van een 1.0 naar een 2.0 versie te tillen, om je klaar te stomen voor de toekomst.

Wel een website maar geen resultaat?
Vraag gratis een websiterapport op!

Imponeer klanten met de homepagina



De homepagina is de belangrijkste pagina van je website. Dit is de digitale rode loper van je bedrijf. Bezoekers die op je website belanden, krijgen op deze pagina direct een indruk van wie je bedrijf is, welke diensten en/of producten je aanbiedt en wat je voor hen kunt betekenen. Met behulp van je website kan je bezoekers ervan overtuigen om zich in je bedrijf te verdiepen en zich te laten informeren, en door het gebruik van effectieve online marketingtechnieken kan vervolgens gekwalificeerd verkeer naar je website geleid worden. Op de homepagina van je website ontvang je deze potentiële klanten en vanuit hier leid je ze door naar de rest van de pagina’s op je website.

De belangrijkste boodschap van je bedrijf vermeld je op je homepagina. Je wilt er hierbij voor zorgen dat deze boodschap overzichtelijk is weergeven op deze pagina, zodat bezoekers hier niet naar hoeven te zoeken. Hierbij geldt: meer is minder. Op een overvolle homepagina zien bezoekers door de bomen het bos niet meer en raakt het overzicht verloren. Ondersteun je tekst bovendien met visuele elementen, zoals foto’s, iconen en afbeeldingen. Omdat je geen volledig afgeladen homepagina gebruikt, is het wel erg belangrijk dat de navigatie op de homepagina optimaal is. Hiermee kunnen bezoekers eenvoudig worden doorgeleid naar de onderdelen op de website waar zij naar op zoek zijn.

Naast het duidelijk maken van je boodschap, is het van belang dat je het vertrouwen van de bezoekers wint. Het winnen van vertrouwen kan bereikt worden door gebruik te maken van een aantal (positieve) klantbeoordelingen op de homepagina. Deze referenties laten bezoekers zien dat andere hen al voor zijn geweest en dat dit voor hen voordelig heeft uitgepakt.

Wil je exact weten hoe je je homepagina het beste kan opbouwen en inrichten, neem dan snel een kijkje hier en download ons Sales Stappenplan. Hierin leggen wij uitgebreid uit hoe je in 6 stappen met je homepagina in de wensen van je potentiële klant voorziet.

Jouw unieke werkwijze vinden klanten belangrijk



Een ander belangrijk element op je website is de pagina waarop je voorbeelden van je projecten weergeeft: je digitale portfolio. Het vinden van potentiële klanten kan ontzettend veel tijd in beslag nemen. Omdat de concurrentie in de bouwsector momenteel moordend is, is de projectpagina zeer belangrijk voor jouw bedrijf in deze sector. Met je portfolio wil je een zo goed mogelijk overzicht van je producten en uitgevoerde projecten weergeven op je website, zodat bezoekers een goed beeld hebben van jouw kwaliteiten.

Met een projectpagina op je website maak je het potentiële klanten daarnaast makkelijker om zelf keuzes te maken. Veel klanten worden namelijk geïnspireerd door bestaande projecten en kunnen aan de hand hiervan duidelijk maken wat zij precies voor zichzelf wensen. Met deze inspiratie voorkom je dat je tijd verliest aan voorstellen die niet aan de verwachtingen van de klant voldoen.

Een positief beeld van je bouw- of aannemersbedrijf schets je niet door het tonen van een simpele galerij aan foto’s op je website. De periode waarin dit volstond, is al enige tijd voorbij. Ook is het niet belangrijk dat de laatste projecten op de website staan.

De projectpagina is dé pagina op je website waar bezoekers komen die echt geïnteresseerd zijn in jouw werk. Deze bezoekers wil je ervan overtuigen dat jij het bedrijf bent dat zij zoeken, zodat ze vervolgens overgaan tot actie. Het is hierbij belangrijk dat je er goed over nadenkt welke werken je wel op je website laat zien en welke juist niet. Bezoekers hebben gemiddeld genomen slechts een aandachtspanne van 8 seconden; dat is zelfs 1 seconde minder dan die van een goudvis. Als bezoekers binnen die 8 seconden geen reden meer zien om op de website(pagina) te blijven, dan vertrekken ze. Die 8 seconden moeten daarom zo optimaal mogelijk benut worden en dit kan het best gedaan worden door de presentatie van je mooiste, creatiefste en bijzonderste projecten. Projecten waar je zelf trots op bent en waarvan je wilt dat anderen ze zien. Houd er wel rekening mee dat je verschillende projecten op je website toont, zodat je veelzijdigheid belicht wordt. Ga per project de diepte in.

Als je duidelijk hebt welke projecten je op je portfolio pagina wilt laten zien, dan is het tijd voor de lay-out. Hoe ga je deze projecten op een aantrekkelijke, maar toch ook overzichtelijke manier weergeven? Dit kan het best gerealiseerd worden door het tonen van foto’s en afbeeldingen van goede kwaliteit, afgewisseld en ondersteund door informatieve en aantrekkelijke teksten. Geef bijvoorbeeld achtergrondinformatie van de projecten en laat zien hoe het ontwerp tot stand is gekomen. Waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt en hoe is het proces verlopen? Dit alles ondersteund door plattegronden en bouwtekeningen, conceptversies en beelden van de projecten vanuit verschillende hoeken. Helemaal aantrekkelijk is het gebruik van video’s. Met deze elementen creëer je verdieping in je projecten. Meer onderdelen van een goede projectpagina op je website in de bouwsector vind je hier. Een goed voorbeeld van een projectenpagina vindt je op de website van bint.nl

Wel een website maar geen resultaat?
Vraag gratis een websiterapport op!

Call to Actions om klanten over de drempel te trekken



Een Call to Action, afgekort tot CTA, is een afbeelding, tekst of button op je website die je bezoekers oproept om over te gaan tot handelen. Je zorgt er hierbij voor dat bezoekers niet alleen maar door je website scrollen, maar dat zij daadwerkelijk actie ondernemen. Deze oproep tot actie is vaak verwant aan het doel van je website. Voor veel architecten, aannemers, constructeurs en bouwbedrijven is het doel van de website ‘contact opnemen met het bedrijf’. Jij wilt dus dat bezoekers, via de Call to Action op je website, contact met je opnemen om een offerte op te vragen of informatie in te winnen. Een goede Call to Action zorgt er uiteindelijk voor dat je conversie ratio’s flink omhoog gaan.

Een Call to Action op je website is niet een aparte landingspagina, maar deze afbeelding, tekst of button moet op je gehele website terug te vinden zijn. Denk er ook om dat je de Call to Action niet alleen onderaan de websitepagina’s zet. Zorg ervoor dat de actieknop of -link altijd zichtbaar is voor bezoekers. Om direct de aandacht van je bezoekers te pakken, is een goede Call to Action vaak weergegeven in een afwijkende kleur van je webdesign. Daarnaast is het belangrijk dat het voor de bezoekers verleidelijk is om op de Call to Action te klikken. Wees daarom altijd zo concreet mogelijk, met duidelijke teksten, zodat niets aan de verbeelding van bezoekers overgelaten wordt.

Een Contactpagina met een snelle reactie



Een andere belangrijke pagina op je website is de contactpagina. Dit is de pagina waar je bezoekers van je website informatie verschaft, zodat zij met jou in contact kunnen komen. Het is een belangrijk onderdeel van het vormen van een klantrelatie. Op deze pagina kunnen potentiële klanten, klanten worden. Een snelle reactie is hierbij ook van belang. Laat zien dat je hen serieus neemt en dat ze bij jou terecht kunnen voor snel advies.

Bij het opzetten van je contactpagina is het belangrijk dat de pagina uitnodigend oogt. Je wilt er met deze pagina voor zorgen dat bezoekers graag met je in contact willen komen. Hier zorg je voor door te laten zien dat bezoekers geen enkel risico lopen als ze contact met je opzoeken. Deze risicobeperking realiseer je door, bijvoorbeeld in je introductietekst, aan te geven dat het gaat om een kosteloos en vrijblijvend gesprek of door het geven van een ‘niet tevreden, geld terug’ garantie.

Uiteraard is het daarnaast belangrijk dat alle relevante contactgegevens van jouw bedrijf op de pagina zijn weergegeven. Denk hierbij aan je bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Elke bezoeker heeft andere wensen wat betreft de manier van contact opnemen. Zo vindt de ene bezoeker het fijn om een e-mail te sturen, terwijl de ander je liever opbelt, WhatsAppt of bereikt op één van je sociale media kanalen. Daarnaast is het handig als je een routebeschrijving en/of interactieve kaart op de contactpagina toont, mocht je bedrijf zich op een fysieke locatie bevinden.

Het contactformulier is een ander aspect dat zeker niet mag ontbreken op de contactpagina van je website. Het is belangrijk dat je een contactformulier niet te uitgebreid maakt. Het is voor sommige bezoekers een grote stap om persoonlijke informatie door te geven aan een bedrijf dat ze nog niet kennen. Vraag bezoekers daarom alleen om de hoognodige informatie. Voor potentiële klanten verlaagt dit de drempel om contact met je te zoeken. Let erop dat je bezoekers ook de mogelijkheid biedt om meer informatie aan te leveren, mochten zij dit willen. Zo kan jij de optie aanbieden tot het leveren van een gratis offerte. Met meer informatie van de potentiële klant, bespaar jij als bedrijf in de bouwsector tijd.

Wel een website maar geen resultaat?
Vraag gratis een websiterapport op!

Klantenreviews overtuigen potentiële klanten



Een ander erg belangrijk onderdeel op je website is de pagina met klantbeoordelingen. De 2.0 versie van je website moet social proof zijn. Om je concurrentie te overtroeven, is het belangrijk om een vertrouwensrelatie met je publiek op te bouwen. Vertrouwen is namelijk een cruciaal element bij het beïnvloeden van consumentenbeslissingen. Een van de manieren om dit te bereiken is door het aanbieden van secties op je website, waarin beoordelingen van klanten en aanbevelingen van medeondernemers zijn weergegeven. Bij het kopen van een product of dienst hebben klanten keuzen uit vele aanbieders in de bouwsector. Voordat zij overgaan tot aankoop, kijken klanten eerst waar zij dit het best kunnen doen. Het vergelijken van bedrijven is dan ook één van de eerste stappen van het aankoopproces. Klantbeoordelingen spelen hierbij een zeer belangrijke rol. Klanten laten hierbij en beoordeling achter met daarin hun mening over je bedrijf, product of dienst. Aan de hand van deze feedback bepalen bezoekers van je website wat goede en slechte elementen van je bedrijf zijn. Bevalt het de klanten niet wat ze lezen? Dan stappen ze net zo snel weer over naar een andere aannemer of architect. 

Dat klantbeoordelingen steeds belangrijker worden voor bedrijven blijkt wel uit het feit driekwart van de consumenten gebruik maakt van beoordelingen voordat zij een product of dienst aanschaffen. 34% van deze consumenten geeft zelfs aan dat deze beoordelingen een steeds grotere invloed hebben op hun aankoopbeslissingen. Daarnaast worden klantbeoordelingen betrouwbaarder gevonden dan informatie van het bedrijf zelf.

Het gebruik van klantbeoordelingen op je website in de bouwsector biedt een aantal voordelen:• Het verhoogt de conversie. Klantbeoordelingen bieden meer vertrouwen en kunnen ervoor zorgen dat bezoekers van je website overgaan tot het doen van een aankoop.• Het verhoogt het verkeer naar je website. Klantbeoordelingen kunnen de toestroom van bezoekers naar je website vergroten via SEO, SEA en sociale media.• Het verhoogt de retentie. De klantbeoordelingen op je website geven jou als bedrijf belangrijke inzichten in de manier waarop je website, bedrijf, product of dienst geoptimaliseerd kunnen worden. Als je hier als bouwbedrijf of ander bedrijf in de bouwsector op inspeelt, komen klanten sneller bij je terug.

Dienstenpagina, weet wat jullie klant wil.



Op de dienstenpagina van je website laat je aan je bezoekers zien welke diensten je aanbiedt. Belangrijk hierbij is om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Gebruik opvallende subtitels voor elke dienst en geef bij elke dienst een korte en heldere uitleg, waarin je je unieke toegevoegde waarde binnen jouw vakgebied meegeeft. Op deze manier zien bezoekers in één oogopslag of jij levert wat zij nodig hebben. Focus je ook op de algemene voordelen die jij als bedrijf voor de bezoeker toevoegt, in plaats van alleen op de voordelen van de individuele diensten.

Vervolgens is het belangrijk dat je, als je meerdere diensten aanbiedt, elke dienst op een aparte pagina weergeeft. We raden daarnaast aan om per dienst uitgebreid uit te leggen wat elke dienst inhoudt en hoe jouw bedrijf dit realiseert. Hierbij geldt, net als bij de projectpagina: ga de diepte in. Wees niet bang om de pagina lang te maken. Een dienstenpagina met enkel een uitleg van een paar zinnen, volstaat niet. Bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in de diensten die je aanbiedt, zijn blij met veel informatie en nemen de tijd om deze zorgvuldig door te lezen. Ook scheelt dit jou veel tijd die anders verloren gaat aan (aan)vragen van bezoekers, terwijl ze de informatie ook gewoon op dienstenpagina hadden kunnen vinden. Handig is ook om de bezoekers op deze pagina’s door te sturen naar je projectpagina.

Wel een website maar geen resultaat?
Vraag gratis een websiterapport op!

Geef jouw bedrijf een eigen gezicht



Tot slot is het belangrijk dat je op je website gebruik maakt van eigen foto’s. Visuele content die je websiteteksten ondersteunt, is een must. Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden. Foto’s trekken de aandacht van bezoekers van de website en ook blijven deze beelden langer in de herinneringen van bezoekers hangen dan platte teksten. Voor eigen foto’s geldt dit al helemaal.

Natuurlijk kan je er als architect of aannemer voor kiezen om op je website stockfoto’s te gebruiken, maar hier prikken potentiële klanten snel doorheen. Elk bedrijf in de bouwsector kan in principe dezelfde stockfoto’s gebruiken, waardoor de exclusiviteit verloren gaat. Dit is niet onderscheidend en ook zeker niet persoonlijk. Als architect wil je juist laten zien wat jij te bieden hebt en wat jij kan realiseren voor potentiële klanten. Eigen foto’s dragen hier in grote mate aan bij.

Eigen unieke foto’s kan je eenvoudig zelf maken. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een goede camera. Het is hierdoor ontzettend eenvoudig geworden om alle stappen van het bouwproces zelf vast te leggen. Als je meer budget hebt, loont het ook om een professioneel fotograaf in te huren. Fotografen zijn vaak creatief en weten precies hoe zij jouw project het best vast kunnen leggen. Dit zorgt ervoor dat je foto’s op je website kan gebruiken die echt onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrentie.

Door de bovengenoemde zeven elementen toe te voegen aan jouw website, bereik je als bedrijf in de bouwsector optimaal resultaat. De gehele website moet je unieke diensten, projecten en bedrijfskarakter laten zien. Door daarnaast gebruik te maken van eigen foto’s en opvallende Call to Actions, trek je de aandacht van potentiële klanten. Het uitwerken van de zeven elementen zorgt ervoor dat je je onderscheid van je concurrentie. Wil jij weten of je met jouw website optimaal resultaat behaalt? Vraag dan snel je gratis websiterapport aan door hier te klikken.

Welke elementen mogen volgens jou niet ontbreken op een goede website in de bouwsector? Laat je suggesties achter in de reacties!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Verbeter Je Online Kennis!

Wekelijkse inzichten, technieken en online strategieën. En handige informatie die je meteen kunt gebruiken.

Of word lid van de facebookgroep Ondernemers, bedrijven en ZZPers Online in Nederland. Met meer dan 7500 leden die elkaar online verder helpen.

Vond je deze post waardevol?
Deel hem met jouw achterban.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Vraag via Whatsapp