Landingspagina maken

Landings pagina maken

De ultieme gids voor de beste landingspagina

Als eigenaar van een midden of klein bedrijf zoek je altijd naar mogelijkheden om je bedrijf te promoten.

Je hebt een mooie website gemaakt of laten maken. Je update al je social media kanalen om maar gezien te worden. En je gaat regelmatig naar netwerk evenementen.

Maar het blijft lastig om nieuwe klanten aan te trekken

Totdat je het fenomeen 'landingspagina’s' ontdekt, een pagina die zelf werk binnenhaalt.

Dat klinkt goed, maar hoe kan je een landingspagina maken? En hoe laat je hem presteren?

In dit bericht ontdek je:

  • Waarom landingspagina's van belang zijn voor conversie
  • Hoe je een landingspagina maakt die presteert
  • Hoe je het resultaat meet van een landingspagina.

Maar voordat we diep in de materie duiken. Laten we beginnen bij het begin.

Wat is een landingspagina

De meest simpele manier om een landingspagina te omschrijven is: elke pagina waar een bezoeker aankomt oftewel landt. Dit kan bijvoorbeeld doordat hij op een advertentie of link heeft geklikt die leidt naar een specifieke pagina.

De meeste landingspagina’s hebben als doel om uw bezoekers één specifieke actie te laten ondernemen.
Bijvoorbeeld een aankoop, het aanvragen van een offerte of het downloaden van een document.

Wat veel websites vergeten is dat de homepage ook een landingspagina is. En wel één waar de meeste bezoekers op komen. Toch wordt de homepage vaak niet of slecht geoptimaliseerd.

En in mijn werk als webdesigner zie ik heel veel slecht doordachte homepage’s.

De sites die bijvoorbeeld beginnen met:

Welkom op onze website.

Deze site's zou Google meteen offline moeten halen. Daar heb je als bezoeker toch niks aan!

De homepage is de eerste pagina die je zou moeten optimaliseren.

Daarom gaan we meteen door met de theorie.

Remco1

Landingspagina's uitbesteden?

Neem vandaag contact op voor een vrijblijvende offerte!

Is Jouw Landingspagina Geoptimaliseerd?

Een checklist met 50 vragen om dit te beoordelen

Waarom zijn landingspagina's zo belangrijk voor de conversie?

Of jouw website nou informeel, educatief, leuk of informerend is. Het doel van een landingspagina is duidelijk.

Een landingspagina helpt jou om dichter bij je doel te komen.

En het maakt niet uit hoeveel geld je aan advertenties spendeert of hoeveel verkeer jouw website krijgt. Als je bezoekers geen actie ondernemen dan wordt jouw doelstelling nooit behaald.

Daarnaast kun je een landingspagina goed meten, wat je resultaten tastbaar maakt en je doelen binnen handbereik. 

Wat is het doel van een landingspagina?

Een landingspagina heeft als doel om van een bezoeker, een klant/lead te maken.

Vaak gebeurd dit wanneer een bezoeker vindt wat hij zoekt.

Een landingspagina heeft weinig tot geen afleidingen. Alles op de pagina staat er met een bedoeling.
Om de bezoeker te overtuigen om actie te ondernemen.

Hierbij heeft de bezoeker vaak maar 2 mogelijkheden. Weggaan of de actie uitvoeren die jij van tevoren heb bedacht.

Voordat je een landingspagina maakt moet je dus eerst een doel stellen waarvan je wilt dat een bezoeker die uitvoert.

Waarom een landingspagina

De verschillende type landingpagina's met voorbeelden

Er zijn heel veel verschillende soorten landingspagina’s, maar ik zal er een aantal even kort benoemen zodat je een juiste keuze kunt maken voor het type landingspagina.

klik op de afbeeldingen om de landingspagina te openen

Lange landingspagina’s: deze landingspagina’s bevatten veel informatie om potentiële klanten te overtuigen. Vaak is dit voor producten van grotere waarde waarbij een klant zich goed wil informeren.

Je kunt hierbij denken aan online trainingen of cursussen, dure apparaten of zelfs onroerend goed.
Deze landingspagina’s zijn vaak voorzien van veel beoordelingen van onafhankelijke personen, case-study’s en voordelen van het product.

Lange landingspagina

Korte landingspagina’s: deze landingspagina’s zijn er voor situaties waarbij een klant amper overtuigd hoeft te worden. Het moet bijna een no-brainer zijn.

Bijvoorbeeld bij het weggeven van een e-book, kortingscode of een andere actie met weinig consequenties voor de klant in ruil voor hun e-mailadres.

Voor deze pagina is een pakkende titel, voordelen van het product en een goede afbeelding vaak voldoende om de klant te overtuigen.

Korte landingspagina

Squeeze pagina: een simpele landingspagina met maar 1 doel: Je potentiële klant de kans geven om hun e-mailadres in te vullen op een opt-in formulier.

Voor deze pagina moet je de afleiding tot het minimum beperken.

Squeeze pagina

Splash pagina: de splash pagina verschijnt voordat een bezoeker op de echte webpagina terechtkomt. Op de splashpagina kan een aanbieding, een disclaimer of bijvoorbeeld een evenement staan.

Je kunt deze pagina ook gebruiken om een leeftijdsverificatie te vragen (bijvoorbeeld bij een website over rookwaar of drank).

Splash-pagina

Leadpagina: de landingspagina waar een bezoeker verder gaat als (potentiële) klant, voor velen toch wel de belangrijkste landingspagina van een website.

Deze pagina kan een afrekenpagina zijn van een webshop, een pagina waar bezoekers hun gegevens achter moeten laten om later gebeld te worden of een pagina waar bezoekers een offerte aanvragen.

Op deze pagina kan je de eventuele bezwaren nog wegnemen en extra social proof plaatsen doormiddel van reviews.

Leadpagina

After-landingspagina: in sommige gevallen wil je jouw klant nog iets meegeven nadat zij actie hebben ondernomen op jouw landingspagina.

Een voorbeeld kan zijn: een bedankpagina na een aankoop of een eenmalige aanbieding naar een duurder product.

Ook kan je ze uitnodigen voor een evenement of webinar omdat ze de eerste stap al hebben gezet.

After-leadpagina

Je homepage opzetten als landingspagina: ook je homepage zou je moeten benaderen als een landingspagina. Er komen nou eenmaal veel bezoekers op. 

Daarom moet je van tevoren bedenken wat je wilt bereiken als een bezoeker op jouw homepage komt.

Wil je ze jouw services laten zien, of is dat overbodig? Mensen snappen immers wat een loodgieter doet.
Of is er iets unieks waarvan je zeker wilt zijn dat het gezien wordt?

Je homepage kan je ook gebruiken om je bezoekers de juiste kant op te sturen. Zijn het particulieren of bedrijven, beide wil je voorzien van andere informatie.

Homepage als landingpage

Is Jouw Landingspagina Geoptimaliseerd?

Een checklist met 50 vragen om dit te beoordelen

Tips voor een goede landingspagina?

1. Bepaal je doel van de landingspagina.

Voordat je start met de landingspagina is het belangrijk om te bepalen wat het doel van je pagina wordt.

Wil je e-mailadressen verzamelen of wil je dat er contact wordt opgenomen. Moet er een keuze gemaakt worden tussen verschillende services of wil je dat de bezoeker zich aanmeldt voor een evenement.

Bepaal wat het doel wordt en welke gegevens je daarvoor moet verzamelen.

2. De 1ste indruk telt.

Je bezoeker beslist vaak binnen 2 seconden of de website hetgeen is wat hij zoekt of dat hij weer verder kijkt. Als je Google analytics gebruikt dan wordt dit aangegeven met de bouncerate. Hoe hoger de bouncerate hoe minder goed jouw eerste indruk aansluit bij de wensen van je bezoeker.

Een overdreven voorbeeld: als een bezoeker een auto zoekt en hij komt op jouw website en ziet daar een fiets.
Dan zal hij meteen op de terugknop klikken en gaat jouw bouncerate omhoog.

Je eerste indruk moet dus goed zijn. Een goede manier is een grote foto met titel die inspeelt op de behoefte van de bezoeker. Hierbij moet je wel zorgen dat alle belangrijke informatie zichtbaar is zonder dat je ervoor naar beneden moet scrollen.

Plaats vooral geen slider! Deze zijn uit de tijd en werken niet.

Simpele-landingspagina

3. Houd de pagina simpel.

Simpele landingspagina’s hebben een hogere conversie.

Als jij heel veel informatie wilt delen op je pagina dan verklein je de kans dat jouw actie wordt uitgevoerd.

Er is hier alleen één uitzondering op. Bij lange landingspagina’s wil je juist dat jouw bezoeker veel informatie tot zich neemt voordat hij een beslissing neemt. Zorg er in dit geval wel voor dat de informatie overzichtelijk wordt aangeboden.

4. Snelheid is alles.

Snelheid is 1 van de belangrijkste aspecten van het internet. Als bezoekers langer dan 2 seconden moet wachten op het laden van een pagina, haken vaak de eerste alweer af.

Afbeeldingen, video’s en effecten zijn mooi voor de aankleding van de site. Maar als dit betekent dat je website langer dan 10 seconden duurt om te laden dan moet je er serieus over nadenken om afbeeldingen of video’s te verwijderen.

Je kan de snelheid van je website verbeteren door een duurdere hosting, door de mb’s van de site verlagen of door minder informatie van andere sites op te vragen (bijvoorbeeld Facebook feed).

Een goede website die je hierbij helpt is gtmetrix. Deze site scant je website en geeft je tips hoe je die kunt verbeteren.

5. Schrijf aantrekkelijke teksten. 

Landingspagina’s zijn effectiever wanneer je goed nadenkt over teksten die relevant zijn voor je bezoeker.
Maar beperk je tekst tot het hoognodige want ''Less is More''.

Een onderzoek heeft uitgewezen dat een landingspagina van 800 woorden ten opzichte van een pagina met 300 woorden 33% lager scoort op conversie.

Beperk je daarom ook tot de volgende punten: 

Titel: schrijf een titel die de aandacht van je bezoekers trekt als ze op jouw landingspagina komen.

Tekst: je bericht moet eenvoudig, informatief en to the point zijn. Als je een product promoot, zorg dan voor een gevoel van urgentie. Of als je e-mailadressen wilt verzamelen: wees dan duidelijk waarom je hun gegevens vraagt ​​en wat ze van je kunnen verwachten.

Call To Action (CTA): houd de CTA simpel en duidelijk. Bedenk wat je bezoekers zouden willen en pas je CTA daarop aan.

Voettekst: vermeld je contactgegevens zodat bezoekers in contact kunnen komen met jou als ze een vraag of probleem hebben.

6. Design is heel belangrijk voor een goed werkende landingspagina.

Je hebt uren nagedacht over de juiste teksten voor je landingspagina. Maar hoe pak je het visuele gedeelte aan? Foto’s hebben een grote impact op het gevoel van een website dus je kunt er maar beter voor zorgen dat de afbeeldingen jouw boodschap goed verbeelden.

Zorg daarom voor afbeeldingen die goed aansluiten bij je doelgroep. En kies een afbeelding die inspeelt op de behoefte van de bezoeker.

Gebruik ook je eigen afbeeldingen. Iedereen kent nu wel de acteurs die op de stockfoto’s te zien zijn. Eigen afbeeldingen van jezelf, je werknemers maar ook je klanten geven een beter beeld van je bedrijf en wekt meer vertrouwen op dan een foto van een breed glimlachende dame die je hebt gekocht voor een paar euro.

Als jouw bedrijf een specifiek product maakt/verkoopt vergeet dan niet om dit te laten zien, net als het hele proces in de fabriek. Je kunt je echt onderscheiden ten opzichte van je concurrenten door een professionele fotograaf in te huren.

Als je de tekst en de afbeeldingen verpakt tot een landingspagina, vergeet dan ook de witte ruimte niet. Ze zeggen wel eens: ''tekst moet ademen''. Daarmee bedoelen ze eigenlijk te zeggen: laat voldoende witte ruimte over op een site om de tekst overzichtelijk en leesbaar te houden. 

Ook is het van belang om het juiste lettertype te kiezen. Lettertypes heb je in duizenden soorten en maten. En niet ieder lettertype past bij elkaar. Speel daarom op safe en voor lettertypes die zichzelf al bewezen hebben. Een goede website voor lettertypecombo’s is fontpair.

Daarnaast is het gebruik van de juiste kleur ook belangrijk. Je zult vast weten dat kleuren een gevoel opwekken bij een bezoeker. Deze kleuren kan jij ook gebruiken om je boodschap over te laten komen.
Een uitleg van de juiste kleuren vindt je hier: color wheel.

7. Maak gebruik van echte reviews.

Vooral bij landingspagina’s die langer zijn dan gebruikelijk en waarbij je de bezoeker echt moet overtuigen zijn   reviews erg belangrijk. Het tonen van ervaringen van klanten kan enorm veel vertrouwen opwekken.

Facebook reviews zijn bijvoorbeeld een goede manier om echte beoordelingen te krijgen, het nadeel is wel dat je er geen invloed op hebt dus je moet echt van goede huize komen en negatieve reviews vermijden.

echte-reviews

8. Zorg voor een landingspagina die goed werkt op tablets en mobiele telefoons.

Een landingspagina is zinloos zonder responsieve layout. Als jouw pagina niet goed te zien is op tablets en telefoons dan kan je al meer dan 50% van je bezoekers afschrijven.

Neil Patel heeft een uitgebreid rapport geschreven over mobiele landingspagina’s. Hier lees je bijvoorbeeld dat snelheid voor een mobiele telefoon nog belangrijker is, omdat de downloadsnelheid simpel weg lager ligt.

Misschien komt het er wel op neer dat je voor de mobiele telefoon een compleet nieuwe versie moet maken van je landingspagina omdat er zoveel verschil zit tussen de gebruikservaring.

Het hele bericht lees je hier en is echt de moeite!

Hoe maak je een landingspagina

Een landingspagina maken kan best lastig zijn. Dit komt omdat je met veel dingen rekening moet houden om de landingspagina zo simpel mogelijk te maken. En vaak zijn standaard website layouts hier niet toereikend voor.

Echter, met de juiste programma’s wordt een landingspagina maken een stuk makkelijker.

Zo heb je programma’s die hier speciaal op ingericht zijn zoals leadpages, clickfunnels of instapage.
Maar zelfs met e-mailprogramma's als Convertkit, Drip of Mailchimp kan je al simpele landingspagina’s maken.

Daarnaast kan je ook met website builders als Elementor, Beaver buider of Divi een simpele landingspagina maken.

Leadpages

Meet het succes van jouw landingspagina

Oke, je hebt de perfecte landingspagina gemaakt en bent klaar om hem online te zetten. Maar hoe weet je dat jouw pagina perfect is? Je kan dit pas zeggen totdat je alle mogelijkheden getest hebt. Wij raden je dus aan om te gaan testen. Splittesten wel te verstaan.

Splittesten is één van de beste methodes om te zien hoe jouw landingspagina wordt ervaren. Je test namelijk maar één element per keer en daar kan maar 1 winnaar uit voorkomen.

De basis van het splittesten

Allereerst moet je weten wat het doel is van de test. Want de ene factor kan wel stijgen maar als een andere factor hierdoor verder daalt dan is de test misschien wel niet geslaagd. Stel vooraf je doel vast zodat je de resultaten goed kunt vergelijken. 

Je doelgroep dient gelijkmatig te worden verdeeld. Met het gelijk aantal personen en op hetzelfde moment.

De groepen moeten bijna identieke bestemmingspagina's zien, behalve het verschil in het specifieke element wat je wilt testen.

Voorbeelden wat je bijvoorbeeld kunt testen:

  • Afbeelding
  • Titel
  • De tekst
  • Kleurengebruik
  • Je 'Call to Action' knop
  • Video’s
  • De grote van het lettertype
  • De layout van de pagina

Het klinkt aantrekkelijk om meer dingen tegelijk te testen. Het probleem is echter dat je dan niet meer test op 1 element, maar op de hele pagina. Je kunt dan alleen zeggen dat de ene pagina beter presteert dan de andere. En Je kunt op deze manier de verschillen niet toewijzen aan 1 element.

Het kan heel goed voorkomen dat de resultaten anders zijn dan je had verwacht. Unbounce heeft hier meerdere testen met uitleg voor opgezet. Leuk en vooral leerzaam om even te kijken. 

Resultaten bijhouden

Zodra je hebt vastgesteld welk element je wilt testen en wat het doel is van de pagina, moet je jouw resultaten bijhouden. Om dit te doen, moet je een aantal factoren bepalen waaraan je de voortgang van je doel meet. Hier zijn enkele basis factoren waaraan je jouw voortgang kan meten. Maar er zijn er natuurlijk veel meer.

  • Bounce rate: hoeveel bezoekers verlaten meteen weer jouw landingspagina nadat hij geopend is. Hoe hoger dit getal, hoe meer mensen de pagina binnen een aantal seconden hebben verlaten zonder enige actie.
  • Exit Rate: dit is een ander getal dan de bouncerate omdat bezoekers mogelijk een actie hebben ondernomen maar niet hebben afgemaakt.
  • Clickrate: dit helpt je te begrijpen wat jouw bezoekers ertoe brengt om op je link te klikken. Hoeveel procent van totaal aantal unieke paginaweergaven klikt op jouw link.
  • Conversiepercentage: dit geeft aan hoe effectief jouw landingspagina is. Hoeveel procent van de bezoekers doet de actie die jij wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld: een formulier invullen, een consult vragen, een product kopen, etc.
  • Kosten per conversie: hoeveel euro heeft het gekost om één lead te genereren. Het wordt berekend door het aantal nieuwe conversies te delen door de kosten van een advertentiecampagne.

Je wilt met deze tests natuurlijk niet over 1 nacht ijs gaan want je krijgt meerdere type bezoekers, allemaal met verschillende voorkeuren. Daarom raden wij per test aan om minimaal 500 bezoekers te krijgen voordat je conclusies kunt trekken. Ook kun je natuurlijk met meerdere doelgroepen werken met elk een unieke landingspagina om het zo nog preciezer te maken en de conversie te vergroten.

Is Jouw Landingspagina Geoptimaliseerd?

Een checklist met 50 vragen om dit te beoordelen

Veel voorkomende fouten bij een landingspagina

Overal worden fouten gemaakt en dus ook bij een landingspagina. Eigenlijk worden de meeste fouten gemaakt wanneer alle bovenstaande tips niet worden uitgevoerd. Daarom even snel op een rijtje de meest voorkomende fouten bij een landingspagina, zodat jij zeker weet dat je goed bezig bent.

  • De eerste indruk is slecht: vijftig milliseconden is voor een bezoeker voldoende om een oordeel te vellen over jouw landingspagina. Zorg voor relevantere afbeeldingen, interessante titels en duidelijke CTA’s.
  • Trage laadsnelheid van pagina: waarbij de eerste indruk binnen vijftig milliseconden wordt gemaakt is ons geduld na 2 seconden op. Zorg dus voor een website die sneller laadt dan 2 seconden.  GTmetrix is een gratis tool die je hierbij helpt.
  • Te veel tekst en lettertypes: pas op hoeveel lettertypen je gebruikt op je landingspagina. Twee lettertypen die goed samenwerken, is de beste keuze. Te veel lettertypen op één pagina en het ziet er chaotisch en rommelig uit. Fontpair kan je hierbij helpen.
  • Geen unique selling point (USP): jouw USP is hetgeen wat jou onderscheid van de rest en de bezoeker zou dit meteen moeten merken op jouw landingspagina.
  • Geen duidelijk doel: op de landingspagina moet het duidelijk zijn welke actie je wilt van een bezoeker. Wanneer dit niet duidelijk wordt uit de afbeeldingen, titels en tekst dan zal er geen conversie zijn.
  • Niet geschikt voor de mobiele telefoon: Zeg maar dag tegen 50% van alle bezoekers. Op het moment dat je landingspagina niet is geoptimaliseerd voor een mobiel telefoon (je bezoekers moeten vegen, scrollen, knijpen of uitvouwen). Het wordt dan moeilijker gemaakt om de actie uit te voeren en dit wil je voorkomen.
  • Verkeerde CTA-kleur: Net als de kleuren van je site kan de kleur van de CTA knop jouw conversie beïnvloeden. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op en laat jouw kleur niet de verkeerde emotie oproepen. Zorg er ook voor dat je CTA afsteekt tegen de rest van de pagina. Zo wordt het voor iedereen duidelijk dat daar de actie is.
  • Geen splittest: De landingspagina heeft een veel betere kans van slagen als je verschillende elementen gaat splittesten. Laat je pagina dus niet stikken en blijf hem controleren en optimaliseren want een landingspagina kan je altijd verbeteren.

Dat was het voor nu...

Ik ben benieuwd wat je hebt opgestoken van mijn bericht. 

Laat het mij weten in een reactie hieronder en als je vragen hebt stel ze gerust!

Laat een reactie achter