fbpx

Hoe doen de top 25 bouwbedrijven het online?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Zelf zullen ze nog niet (lees: nooit) helemaal tevreden zijn, maar de conclusie dat het na een aantal mindere jaren weer crescendo gaat met de Nederlandse bouwbedrijven is een juiste conclusie. In 2018 nam de bouwproductie toe, groeide de omzet en waren de orderportefeuilles van de bouwgiganten prima gevuld Om die reden vonden ook weer meer mensen een baan in de bouwwereld. Nederland is een bouwland bij uitstek, wordt wereldwijd ingezet en heeft ontzettend veel kleinere en heel grote bouwbedrijven. Heeft het feit dat het weer beter gaat met de bouwbedrijven eigenlijk iets te maken met de manier waarop ze zich online presenteren? Is het beste bouwbedrijf van Nederland ook online de beste of zou het bedrijf alleen nog maar meer groeien als er meer aandacht besteed zou worden aan de website? We bezochten de websites van de 25 beste bouwbedrijven – en dat is altijd een momentopname- van Nederland en trokken de volgende conclusies.

Zonder teveel gedoe en drukte

Laten we ons in dit onderzoek verplaatsen in de gemiddelde bezoeker van de website van een bouwbedrijf. Dat zijn mensen die simpelweg willen weten of onderneming A een bepaalde klus uit kan voeren, of dat voor die klus bedrijf B ingeschakeld moet worden. De bezoeker wil dat direct kunnen zien, liefst zonder teveel gedoe en andere drukte. Een niet te onderschatten aspect, want zoals iedereen weet is het kruisje rechtsboven in het scherm snel gevonden als bezoekers van een website moeten zoeken, ze moeten wachten tot de site geladen is of als ze te veel afgeleid worden. Dan maar naar een ander bedrijf, en van die andere bedrijven zijn er in Nederland meer dan genoeg. Juist in de bouwwereld is een goede, praktische website dus essentieel. Voor jou als bouwbedrijf namelijk tien, misschien wel honderd, anderen. 

Lay-out, sitemap en navigatie

Behalve dat is gekeken naar ‘normale’ zaken die de gemiddelde bezoeker ook op vallen, minder naar de technologie. Normaal? Ja, gewoon, de huis-tuin-en-keuken-dingen als is de homepage beknopt, staat er relevante informatie op, informeert de tekst je, worden de doelgroepen allemaal bediend, hoe is het met de sitemap, is de lay-out in orde en hoe is het met navigatie gesteld. Ook de huisstijl is gecheckt en verder was het vooral die eerste indruk, een indruk die ook voor de zakelijke bezoeker een bepalende rol speelt. 

Hamvraag

De vraag wat een goede website is en wat niet, is een complexe vraag waarop niet één antwoord te geven is. De online wereld kan namelijk nogal gecompliceerd zijn. De gebruiker wil op een goede website die informatie vinden die hij of zij nodig heeft. Niets meer en niets minder. Een website, en zeker die van de bouwbedrijven, moet in elk geval gebruiksvriendelijk zijn. De websites moeten uiteraard op alle devices werken. Een lange laadtijd kan al dodelijk zijn, zeker in de bouwwereld waar gemakkelijk een ander bedrijf met dezelfde vraag benaderd kan worden. Want bouwbedrijven hebben we heel erg veel in ons land. Een goede website is voor de gemiddelde bezoeker een plezierige, functionele website waar je vindt wat je zoekt. Voor ondernemers zou het idealiter hét instrument moeten zijn om de bedrijfsboodschappen zo optimaal mogelijk te communiceren.

Willekeurig

Niet alle websites van de 25 beste bedrijven van Nederland worden hier besproken, wel de nummers 1, 5, 10, 15, 20 en 25. Willekeurig dus, al beseffen we dat we daar toch ook grote jongens als Volker Wessels, Koninklijke Boskalis, Heijmans, Dura Vermeer en de Van Wijnen Groep ernstig tekort doen. Het is echter niet anders, ook een blog moet immers enigszins beknopt blijven. Dat wil overigens niet zeggen dat de sites van de overige bedrijven niet bekeken zijn. Want dat zijn ze wel. Waarvan akte.

BAM

Laten we dan maar in de kop van het klassement beginnen, meteen maar met de beste ook, met de Koninklijke BAM Groep dus. En het moet gezegd, de Koninklijke BAM Groep beschikt over een uitstekend online visitekaartje. De website is in het Nederlands en het Engels beschikbaar en heeft een foto als eyecatcher. Zonder te druk te worden wordt er op de homepage veel informatie gegeven, maar desondanks blijft het toch een overzichtelijke homepage waar aandacht is voor onder meer ‘uitgelicht’ bouwnieuws, persberichten vanuit de onderneming, video’s en de BAM-kalender. En bovendien navigeert de site prima en vind je meteen wat je zoekt. Of je alles wilt weten over het in de bouwwereld erg belangrijke thema duurzaamheid of op zoek bent naar een baan bij BAM, de bezoeker vindt er snel de weg. Prima dus.


Een onsje minder

We maken een sprongetje en gaan naar de nummer vijf in de ranglijst van beste bouwbedrijven van ons land: TBI. Hoewel er bepaald niet bespaard is op online, doet de website meteen een stuk drukker aan door de fotocollage met projecten die TBI voor rekening heeft genomen. Het is daarom vanaf het begin zoeken naar relevante informatie, en zelfs de belangrijke menuknop moet je zoeken. Natuurlijk weet je weet waar die knop zit, maar door de foto’s en de drukte ontwaar je de meest belangrijke button niet meteen. De inhoud is overigens prima, al kun je de homepage allesbehalve compact noemen. Het is en blijft zoeken op de website en je zou je kunnen voorstellen dat bezoekers daar niet heel vrolijk van worden. Wellicht dat TBI iets teveel wil laten zien en wil vertellen op de homepage. Een onsje minder zou je als bezoeker goed doen en wellicht zou het menu een opvallendere plaats moeten hebben of meteen uitgevouwen moeten worden. Mensen komen immers in negen van de tien gevallen gericht naar de website, en willen het liefst ook na een muisklikje bij die informatie zijn. Dit is bij TBI niet altijd aan de orde. 

Het mooie blauw wint op punten

Gaan we weer vijf plaatsen onderuit en stuiten we op Ballast Nedam, een naam in de bouwwereld en dat zie je ook meteen vanwege het feit dat ook dit bouwbedrijf de website in zowel het Nederlands als Engels aanbiedt. Wellicht dat de nummer vijf TBI dat ook wel deed, dat is dan echter niet meteen duidelijk en zie je als buitenlandse bezoeker niet direct. Het kan je als TBI zomaar een internationale opdracht kosten. Ballast Nedam dus, die online een broertje of zusje zou kunnen zijn van BAM.  Verschil is in elk geval de kleur, waarmee Ballast Nedam op punten wint. Het prachtige blauwe van Ballast Nedam wint het van het meer groene van BAM. Voor het overige hebben de websites veel overeenkomsten en zijn ze bijzonder doelgericht, Ook nu klik je snel richting vacatures, het thema duurzaamheid en zie je meteen ook het laatste nieuws. Ook het gebruikte fotomateriaal op de homepage is uitstekend. Ballast Nedam biedt meteen veel informatie zonder dat de homepage te druk wordt. Knap gedaan.

Sneller en langer de aandacht

Van Gelder Groep, de nummer vijftien van de lijst, kiest ook voor een lay-out met wisselende foto’s van projecten die het bedrijf succesvol afgerond heeft. Mooi zijn wel de quotes die door de foto’s heen te zien zijn en die steeds en bepaalde kernwaarde van het bedrijf aanduiden, toegespitst op actuele projecten. Knap gevonden en daardoor houdt de homepage toch net even sneller en langer de aandacht van de bezoeker vast en dat is precies de bedoeling, Overzichtelijk is ook van toepassing op de website van Van Gelder waarop je ook meteen antwoord krijgt op de zoekvraag waarmee je de website bezoekt. Ten opzichte van Ballast Nedam zou je de kleur geel van Van Gelder een dissonant kunnen noemen. Maar dat is een kwestie van smaak, en daar twist je niet over.

Kiezen tussen de bovenste en onderste

Plek 20 neem je niet graag in, behalve dan op de lijst van de beste bouwbedrijven van Nederland, want dan doe je het gewoon goed. Nu eens een ouderwetse bedrijfsnaam in de lijst met giganten: M.J. de Nijs en Zonen. Die zonen spelen in de URL overigens nog geen rol, want de website is te vinden via – heel simpel – denijs.nl. Ai, de homepage is niet wat je verwacht, als je met een vraag zit of snel informatie wilt. Je moet namelijk meteen kiezen. De homepage biedt twee De Nijsen: de bovenste button leid je naar binnenstedelijk bouwen, ontwikkelen en renoveren, van klein naar complex. Optie twee – als je al niet afgehaakt bent- is De Nijs in Castricum, waar je terecht kunt als particulier met bouw- en verbouwvraagstukken en onder meer restauratie. Tsja, er zal een categorie ongeduldige mensen zijn die meteen wegklikken: veel te moeilijk allemaal. Maar: klik je de bovenste De Nijs aan, dan krijg je wel een website die meteen vragen beantwoordt en die er ook nog eens fraai uitziet. Als De Nijs bouwt wat er op de foto’s te zien is, dan moet De Nijs wel een topper zijn. Ook De Nijs hecht waarde aan de buitenlandse bezoeker door de website ook in het Engels aan te bieden. De De Nijs in Castricum heeft een identieke website, met andere informatie, dat wel. Ook nu spelen de foto’s weer een voorname rol, als zijn ze iets minder fraai dan de beelden op de andere website. Maar: ook De Nijs in Castricum biedt je wat je als consument zoekt: paar muisklikken en je bent waar je wilt zijn, Niets mis mee, gebruiksvriendelijk en fraai vormgegeven.

Te grote foto’s, teveel scrollen

Plegt-Vos Bouwgroep is de drager van de rode lantaarn in de top 25, al hoeft niemand medelijden te hebben met deze hekkensluiter, nog altijd een uitstekend bedrijf met een al even goede naam. De website dan. Die begint vervelend voor de bezoekers die het heel druk hebben en geen seconde te verliezen hebben, want en overbodige animatie van het logo van het bedrijf houdt je nodeloos een aantal tellen onnodig vast, voor je dan ‘eindelijk’ op de homepage terecht komt. Wat je ziet? Nou ja, wel alles wat je zoekt maar niet zo overzichtelijk als bijvoorbeeld BAM, Van Gelder of Ballast Nedam, dat zeker niet. Misschien gekozen voor iets te grote foto’s? Teveel tekst? Het klopt op de een of andere manier niet helemaal. De website is wel fraai vormgegeven en je ziet dat er aandacht aan besteed is. Wie echter binnen een oogpopslag wil weten wat het bedrijf doet en kan, die komt bedrogen uit. Het kost je in vergelijking met andere bouwbedrijven toch wat meer scrollen om die informatie te vinden die je verlangt. Je zou daarmee kunnen stellen dat Plegt-Vos als hekkensluiter ook over de minst goede website beschikt, maar dat is te kort door de bocht. Veel te kort zelfs.

Een kans voor een verpletterende eerste indruk

In z’n algemeenheid kan geconcludeerd worden dat de Nederlandse bouwbedrijven weten wat ze online doen, wat er gevraagd wordt en dat de website in de kern nog steeds een digitaal visitekaartje is en een eerste indruk van een bedrijf biedt. En voor het maken van een eerste indruk krijg je vaak maar een kans. Welnu: die kans grijpen alle 25 bouwbedrijven zeker wel aan, want er is in elk geval niet bespaard op de websites. In bepaalde gevallen zijn er keuzes gemaakt die de functionaliteit niet altijd ten goede komen en die bezoekers in deze snelle wereld zomaar kunnen doen besluiten verder te klikken, naar het volgende bouwbedrijf. De tijd van onnodige animaties en zinloze kleuren en andere kermis, is wel geweest. Daar is echter nog niet iedereen van overtuigd, zo is wel gebleke

Kwestie van smaak

Het gros van de beoordeelde websites snapt hoe het werkt en of de homepage van dat ene bedrijf nou beter of mooier is dan die ander is dan vooral een kwestie van smaak. De een houdt van geel, de ander van blauw. Gelukkig wijken de bouwbedrijven niet af van de bekende huisstijl die ze voeren, iets dat je overigens nog wel eens ziet. Kennelijk hebben bedrijven dan schoon genoeg van hun huisstijl en kleur en besluiten ze online maar eens voor een andere kleur te kiezen. En dat is, zo weet iedereen, in het kader van de herkenbaarheid niet zo heel slim. En dan drukken we ons nog mild uit.

Content door professionals

De informatie die geboden wordt is prima verzorgd bij de Nederlandse bouwbedrijven, die vaak ook erg actief zijn op sociale media en dat ook via de homepage kenbaar maken. Inhoudelijke goede content wordt steeds belangrijker en de tijd dat je dat er als ondernemer eventjes bij deed, is geweest. Van de beoordeelde website van bouwbedrijven straalt wat dat betreft professionalisme af en waarschijnlijk wordt er een beroep gedaan op professionals die de content verzorgen. En terecht! Ook wat betreft SEO hoeven we ons niet heel grote zorgen te maken, want ook daar is voldoende aandacht aan besteed. Nee, ook de bouwbedrijven zullen ongetwijfeld bezuinigen op allerlei zaken, op de websites is dat (gelukkig) niet gedaan. Daarmee onderkennen de bouwbedrijven het belang van een goede website, en dat is de eerste voorwaarde om ook daadwekelijk een goed product te bieden. Je zou de bedrijven die hun website alleen in het Nederlands aanbieden als minder kunnen beoordelen dan de bedrijven die het ook in het Engels doen. Maar dat is een voorbarige conclusie. Het kan namelijk ook gewoon een bewuste keuze zijn, een keuze om het liever allemaal in eigen land te houden. Als criterium voor een goede of minder goede website kun je het echter niet meenemen, al straalt een website die meertalig is wel iets meer uit. Je bent geneigd een meertalige website serieuzer te nemen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Verbeter Je Online Kennis!

Wekelijkse inzichten, technieken en online strategieën. En handige informatie die je meteen kunt gebruiken.

Of word lid van de facebookgroep Ondernemers, bedrijven en ZZPers Online in Nederland. Met meer dan 7500 leden die elkaar online verder helpen.

Vond je deze post waardevol?
Deel hem met jouw achterban.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Vraag via Whatsapp