De 20 beste websites in de bouwsector

Weten hoe jouw website gescoort heeft?
Vraag gratis een websitescore op!

De bouwsector kreeg het zwaar te verduren toen de Nederlandse economie vertraagde, maar bouwprojecten komen in een rap tempo terug. Omzetten stijgen en de bouw staat te springen om extra handen. De sector is voortdurend in beweging en gevuld met, vaak innovatieve, ontwikkelingen. Van woningbouw tot commerciële bouw en van het duurzaam bouwen van woningen tot het 3D-printen ervan: er zijn volop kansen voor succes en financiële beloningen in de bouwsector.

Met de toename van kansen, neemt ook het belang van het digitale visitekaartje van bouwbedrijven toe. Ook de bouwsector gaat met zijn tijd mee. De tijd van krantenadvertenties en lokale tv advertenties is al lang voorbij. Wie zich tegenwoordig van de concurrentie wil onderscheiden, moet niet alleen uitstekend werk leveren, maar ook online zichtbaar zijn. Het hebben van een goede website en het opereren op sociale media zijn hierbij een must. Een succesvolle website in de bouwsector bestaat uit verschillende ingrediënten, van lay-out tot snelheid en van gebruiksvriendelijkheid tot aanpassingsvermogen. Als we het hebben over een goede website, dan bedoelen we ook precies dat. Het moet goed zijn. Aan een website waarmee niets bereikt wordt, heb je precies niks. Of het nou gaat om de website van een aannemer, bouwbedrijf, architect of staalbedrijf, de website moet op een effectieve manier een doel voor het bedrijf bereiken. Dit kunnen verschillende doelen zijn, zoals het verhogen van de winst, bewustzijn of bekendheid creëren of het opbouwen van een nieuw klantenbestand.

Als specialist in de bouwsector op het gebied van webdesign en online marketing, maken wij van Bolderdesign het onze taak om op de hoogte te blijven van de nieuwste veranderingen, trends en ontwikkelingen in de wereld van het wereldwijde web. Met dit in gedachten hebben we besloten om grondig onderzoek te doen om te achterhalen wat volgens ons de beste websites op dit moment in de bouwsector zijn. Wij hebben honderden zo niet duizenden websites bekeken. De websites staan op alfabetische volgorde. De ene website is namelijk niet beter dan de andere, alle 20 websites zijn uitstekende voorbeelden van hoe je jezelf als bedrijf in de bouwsector het beste online kan presenteren.

Weten hoe jouw website gescoort heeft?
Vraag gratis een websitescore op!



1. ABB Bouwgroep

https://www.abbbouwgroep.nl/

Het familiebedrijf ABB ontwikkelt en bouwt bijzondere projecten. De aandacht van bezoekers van de website wordt op een slimme en moderne manier direct naar deze projecten toegetrokken. De volledig schermvideo’s op de homepage laten namelijk een selectie van de uitgevoerde projecten voorbijkomen. Hier kunnen bezoekers direct op klikken. De projecten zijn uitvoerig beschreven, met mooie foto’s, duidelijke plattegronden en een handige link waarmee bezoekers de projecten via sociale media kunnen delen. Een ontzettend leuke toevoeging is het element ‘Verhalen over’, waarin ABB zijn opdrachtgevers de kans geeft om hun ervaring met de samenwerking met het bedrijf te delen. 

2. Akson

https://www.akson.nl/

In een wereld vol met stoffige bouwwebsites is het verfrissend om een moderne merkaanpak te zien. De website van Akson, voorheen bekend als Debuco Techniek, is een website die anders is dan de gemiddelde site. Het keurenpalet, bestaande uit marineblauw, dusty green en wit, komt terug in de gehele website. Hieruit blijkt dat er veel aandacht is besteed aan de nieuwe identiteit van het bedrijf. En het werkt. De paginalay-outs zijn eigentijds, de compositie van foto’s speels en de navigatie is eenvoudig te bedienen. 

3. BINT

bint.nl 

De website van het architectenbureau BINT fungeert voor een groot deel als portfolio. Dit is slim gedaan. Op de homepage wordt de aandacht van bezoekers direct getrokken door video’s van verschillende afgeronde projecten. Vervolgens kan genavigeerd worden naar de projecten die BINT uitgevoerd heeft. De projecten zijn op een unieke manier op de website gepresenteerd, namelijk door middel van ware casestudies. Ieder project is op een aparte landingspagina weergegeven en naast prachtige foto’s, afbeeldingen en blauwdrukken, geeft BINT bij elk project veel achtergrondinformatie over de opdracht en werkwijze. De gehele site oogt rustig, wat de website fijn leesbaar maakt en de foto’s van je scherm doen spatten. Bovendien is de site niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels beschikbaar. (kleine tip: een SSL is wel een must in 2019)

4. BKpunt

http://www.bkpunt.nl

Dit is een voorbeeld van wat elke website zou moeten bieden, en niet alleen in de bouwsector. De website van het architectenbureau BKpunt maakt gebruik van een volledig schermvideo op de homepage. Hiermee zorgt het architectenbureau ervoor dat de aandacht van bezoekers hier direct naar getrokken wordt. Leuk is ook dat de oprichters van het architectenbureau, Jos en Wouter, de hoofdrol spelen in de video. Het kiezen van een architect heeft veel te maken met vertrouwen. Door de persoonlijke invalshoek van de website weten bezoekers wie er achter de website schuilgaan en voelen hierdoor direct sympathie voor en verbondenheid met het architectenbureau. De rest van de website volgt het voorbeeld met een moderne overzichtelijke lay-out en persoonlijke teksten, en zonder te veel poespas. (Wij missen alleen een SSL certificaat)

5. Bos Wieldrecht

https://www.boswieldrecht.nl

Bezoekers die de website van constructiebedrijf en machinefabriek Bos Wieldrecht bezoeken, zien in één oogopslag om wat voor bedrijf het gaat. De website wordt gekenmerkt door een eenvoudig lay-out design en een groot duidelijk lettertype. Deze aspecten maken de navigeerbaarheid zeer gemakkelijk, vooral voor niet-ingewijden. Op de website is veel informatie te vinden over de producten, diensten en projecten van Bos Wieldrecht. Dit klinkt erg informatief, maar dankzij het gebruik van mooie afbeeldingen en de gebruikte kleuren, weet de website van Bos Wieldrecht de aandacht toch te grijpen.

6. Boskalis

https://boskalis.com/

De Nederlandse baggermaatschappij Koninklijke Boskalis Westminister N.V. biedt zijn diensten over de hele wereld aan. Niet verrassend is daarom dat de website van het bedrijf sterk gericht is op de internationale bezoeker. Het merendeel van de teksten op de website is in het Engels gepresenteerd, maar voor de bezoeker uit eigen land is er ook een pagina met Nederlandstalige informatie beschikbaar. Daarnaast kunnen bezoekers vanuit de corporate website van Boskalis eenvoudig doorklikken naar de landgerichte Boskalis websites. Wat direct opvalt, is de uniformiteit van de verschillende websites. De kleuren van het logo komen terug in het gehele websitedesign. De felgele kleur spat van je beeldscherm en belicht de hoogtepunten, terwijl de marineblauwe kleur de rust bewaart. Samen met de foto’s van projecten en medewerkers van de baggermaatschappij, zorgt deze uniformiteit voor een sterke website, gericht op functionaliteit en informatievoorziening.

7. Cocq Makelaars

https://www.cocqmakelaars.amsterdam

De huisstijl van de website van Cocq Makelaars is uniek te noemen. Dit is voor een groot deel gerealiseerd door het logo design. Het woord ‘Cocq’ is op een moderne en eigenzinnige manier weergegeven, wat de online herkenbaarheid van het Amsterdamse makelaarskantoor vergroot. Daarnaast komt de letter ‘Q’ voor in de achtergrond van delen van de website. Dit zorgt ervoor dat het logo en de achtergrond met elkaar matchen en het een geheel vormt. Naast het logo design is veel aandacht besteed aan het realiseren van een persoonlijke connectie tussen het kantoor en de bezoeker. Het team van Cocq Makelaars is uitgebreid gepresenteerd op de website. Dit schept vertrouwen bij potentiële klanten.

8. De Krom

http://de-krom.nl/

Een eerste indruk is eenmalig en met zijn digitale visitekaartje verpest het familiebedrijf De Krom deze zeker niet. Het bedrijf verricht werkzaamheden op het gebied van wegenbouw en staat onder andere voor kwaliteit, vakmanschap en innovatie. Deze elementen zijn duidelijk terug te zien op de website. De website is overzichtelijk en professioneel, zodat de uitgevoerde projecten en diensten die het bedrijf levert eenvoudig te vinden zijn. Door het gebruik van video’s en afbeeldingen van de projecten en werknemers van het familiebedrijf, is de identiteit van het bedrijf duidelijk op de website belicht. (kleine tip vanuit onze kant. Zorg voor een SSL certificaat.)

9. Efko Beton

https://efkobeton.nl

De website van het allround betonbedrijf Efko Beton is het voorbeeld van een website die professionaliteit uitstraalt, maar hierbij tegelijkertijd allesbehalve saai oogt. De oranje en blauwe kleuren van het logo design zijn doorgevoerd over de hele website, waardoor deze als een geheel aanvoelt. Het is een ruim opgezette website met eenvoudige navigatie. Het vele beeldmateriaal op de website maakt het geheel af.

Bekijk je eigen websitescore?
Vraag hem hier aan!

10. Glascentrale Midden Holland

http://glascentralemiddenholland.nl

Bezoekers van de website van de glasspecialist Galscentrale Midden Holland zien in één oogopslag om wat voor bedrijf het gaat en welke diensten het bedrijf aanbiedt. Elk soort dienst is op een afzonderlijke pagina op de website weergegeven, wat zorgt voor overzicht. In de sidebar staan de contactknop en een opsomming van redenen waarom bezoekers moeten kiezen voor Glascentrale, welke in vlakken zijn weergegeven. Dit is een slimme online marketingtruc, omdat bezoekers er op deze manier continu aan herinnerd worden om over te gaan tot actie. Al met al is de combinatie van content, design en functionaliteit van deze website uitstekend te noemen. (alleen het SSL certificaat mist nog voor extra veiligheid)

11. Hanse Staalbouw

https://www.hansestaalbouw.nl/

De website van staalbouwbedrijf Hanse Staalbouw is in één woord ‘opvallend’. De aandacht van bezoekers wordt direct getrokken door de volledig schermvideo op de homepage. In deze video zijn de werkzaamheden en werknemers van het bedrijf belicht, waardoor bezoekers van de website direct meegenomen worden in het verhaal van het staalbouwbedrijf. Daarnaast zijn de groene en gele kleuren uit het logo doorgevoerd over de gehele website. Deze opvallende kleuren vallen erg op en vergroten de herkenbaarheid van Hanse Staalbouw. Dit kleurgebruik, samen met de grote afbeeldingen en typografie, weet de aandacht van bezoekers slim te trekken en vast te houden.

12. Holland Staal

https://www.hollandstaal.nl/ 

Een voorbeeld van een bedrijf in de bouwsector dat met zijn website meegaat met de tijd, is het staalbedrijf Holland Staal. De homepage bestaat uit interactieve volledig schermfoto’s van referentieprojecten. Het op deze manier presenteren van projecten die Holland Staal uitgevoerd heeft, onderscheidt de website van andere websites. Het laat de bezoekers van de website de sfeer proeven van de projecten. Bezoekers beslissen zelf in welke richting ze kijken en bevinden zich als het ware in het midden van de gefotografeerde ruimte. De overige onderdelen van de website zijn zeer overzichtelijk en helder, maar het virtuele interactieve kijkje in het werk van Holland Staal is het onderscheidende element van de website.

13. Jorritsma Bouw

https://www.jorritsmabouw.nl

De website van het bouwbedrijf Jorritsma Bouw is er één die anders is dan alle andere. Het is een website die weet te verrassen en die bezoekers bijblijft. Waar andere websites standaard woorden gebruiken voor de websitenavigatie en verschillende secties van de website, daar gaat Jorritsma Bouw een stapje verder. Door gebruik te maken van compleet uniek ontworpen logo, pictogrammen en illustraties, weet de website zich te onderscheiden van het gros. De pictogrammen en illustraties vergroten de toegankelijkheid van de website en maken de website plezierig om te bezoeken. De gehele website is erg gebruiksvriendelijk en sluit daarmee naadloos aan op hun sleutelwoorden.

14. KWS

https://www.kws.nl

Op de website van KWS, de specialist op het gebied van infrastructuur, is veel informatie te vinden, met name over de verschillende diensten die aangeboden worden en de projecten. Toch is deze website een voorbeeld van een website zoals wij die graag zien in bouwsector. Door slim gebruik te maken van fraaie beeldtaal, rustige kleuren en een duidelijke visie is de beleving erg prettig. Opvallend is daarnaast dat KWS actief is op verschillende sociale mediakanalen en deze ook op de site promoot. Wanneer bezoekers op de website surfen, krijgen ze op diverse momenten en plekken de mogelijkheid om op de sociale media-icoontjes te drukken. Dit moedigt de bezoekers aan om KWS ook op deze kanalen te volgen of om interessante artikelen te delen. Aan alles is te zien dat er goed over de website is nagedacht. Beleving en functionaliteit gaan in deze website hand in hand.

15. Sweco

https://www.sweco.nl

De internationale aanwezigheid van het ingenieursbureau Sweco is online goed terug te zien. Voor bezoekers uit 15 verschillende landen is namelijk een landspecifieke website ontwikkeld, welke te lezen is in verschillende talen. De uitgebreide teksten op de website, die ondersteund worden door prachtige foto’s en afbeeldingen, nemen de bezoekers mee in het verhaal, de denkwijze en werkzaamheden van het ingenieursbedrijf. Origineel zijn de uniek ontworpen pictogrammen voor elk werkgebied en het logo design. Dit logo geeft een kruispunt weer en hiermee laat Sweco zien dat het bedrijf gericht is op het samenbrengen van mensen met verschillende expertises.

16. UFA Bouw

https://www.ufabouw.nl/

Het digitale visitekaartje van het aannemersbedrijf UFA Bouw is verfijnd en modern. De website heeft een zeer overzichtelijke lay-out, waardoor informatie eenvoudig te vinden is. De rustige kleuren zorgen ervoor dat de website prettig leesbaar is. Daarnaast vergroten de pictogrammen de toegankelijkheid van de website en maken de professionele foto’s de website af. UFA Bouw is uitzonderlijk goed in het visueel en geleidelijk vertellen van het verhaal van hun dienstverlening, op een eenvoudige en gemakkelijk te verwerken manier.

17.Van den Brink Staalbouw

https://brinkstaalbouw.nl/

De website van het staalbedrijf Van den Brink Staalbouw is een hypermoderne informatieve website, waarop vooral de producten en marktgebieden belicht zijn. De manier waarop het staalbedrijf de belangrijke informatie presenteert, is een genot voor het oog. De grote afbeeldingen en opvallende teksten op de homepage van Van den Brink Staalbouw trekken direct de aandacht van bezoekers. Daarnaast roepen de contactknop en sociale media-icoontjes bovenaan de pagina op tot actie. Origineel zijn de grafieken die de levertijd, het staalprijsniveau en de omzet visueel weergeven. Dit zijn interessante weetjes die je niet vaak op websites in de bouwsector ziet en voegen iets speciaals toe aan de beleving van de website.

18. Van der Vliet Aannemers- en Afbouwbedrijf

https://vandervlietaannemer.nl/

Van der Vliet Aannemers- en Afbouwbedrijf staat voor een persoonlijke benadering en flexibele aanpak. Voor elk bedrijf in de bouwsector, maar vooral voor een aannemersbedrijf, is het belangrijk dat het vertrouwen van de bezoekers gewonnen wordt. Als het aan ons ligt, is dit met deze website prefect gelukt. De website van het aannemersbedrijf heeft een fijne uitstraling, die deskundigheid en betrouwbaarheid laten zien. Van der Vliet Aannemers- en Afbouwbedrijf wint het vertrouwen van bezoekers door het gebruik van veel grote foto’s op de projectpagina, fijne typografie en originele pictogrammen. Het uitgebreide stappenplan van de werkwijze van het bedrijf geeft bezoekers het laatste zetje om het bedrijf hun vertrouwen te geven.

19. Vandersanden

https://www.vandersanden.com

Soms is het niet nodig om alle toeters en bellen uit de kast te halen om een goede website te ontwerpen. Een perfect voorbeeld hiervan is de corporate website van Vandersanden. Deze website heeft een rustige en moderne uitstraling en bestaat voornamelijk uit de homepage, waarop de missie, toekomstbouwers en projecten zijn gepresenteerd. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in de verschillende producten van Vandersanden worden doorgestuurd naar een aparte website. Op deze manier is op slimme wijze een scheiding gemaakt tussen de wensen van verschillende bezoekers. De bezoeker die in één oogopslag wil weten wat voor bedrijf Vandersanden is, kan ervoor kiezen om alleen de corporate website te bezoeken. De bezoeker die juist wat meer verdieping zoekt, vervult zijn behoefte het beste op de andere website.

20. Zecc

https://www.zecc.nl

Bij een architectenbureau dat goed werk levert, spreken beelden voor zichzelf. Een uitgebreide website met veel tekst en informatie is dan ook niet per se belangrijk. Een website die meer als portfolio dient, des te meer. Dit is ook wat het architectenbureau Zecc gedacht moet hebben bij het ontwerpen van zijn website. Deze portfoliowebsite toont de verschillende projecten in diverse categorieën. Dit is op een perfecte manier gedaan door middel van mooie foto’s van de eindresultaten. Een klein stuk tekst fungeert als korte uitleg, maar verder vertellen de beelden het verhaal.

De 20 bovengenoemde websites laten allemaal zien dat met een goede website de aandacht van bezoekers getrokken kan worden. De website kan worden gezien als het moderne visitekaartje van je bedrijf. Hiermee blijf jij, als bedrijf in de bouwsector, hangen in het geheugen van bezoekers. Een goede eerste indruk kan het verschil betekenen tussen het winnen of verliezen van een potentiële klant. Op een originele en opvallende manier kan zo het doel van het bedrijf bereikt worden. Staat jouw bedrijf niet in de top 20 van beste websites in de bouwsector, en wil je weten hoe wij jouw site hebben beoordeeld? Kijk dan snel hier en vraag naar jouw website .

Uiteraard zijn er nog veel meer goede websites die niet op onze lijst terecht zijn gekomen. Welke mogen volgens jou echt niet ontbreken? Laat je suggesties achter in de comments! 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Verbeter Je Online Kennis!

Wekelijkse inzichten, technieken en online strategieën. En handige informatie die je meteen kunt gebruiken.

Of word lid van de facebookgroep Ondernemers, bedrijven en ZZPers Online in Nederland. Met meer dan 7500 leden die elkaar online verder helpen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Vraag via Whatsapp